Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Subaru XV Pickup Truck: Realiti atau Ilusi?

Pemasaran Cerdik atau Hanya Gambar Palsu?

Sebuah gambar yang menunjukkan Subaru XV dalam bentuk trak pikap atau ute mungkin saja palsu atau merupakan strategi pemasaran yang cerdik. Kita perlu menunggu dan melihat apakah trak pikap ini akan menjadi realiti kerana ia kelihatan sangat mirip dengan produk sebenar daripada Fuji Heavy Industries.

Seperti yang anda ketahui, Subaru telah memimpin dalam kategori kenderaan all-wheel drive selama bertahun-tahun, dari kereta-kereta Rally hingga SUV yang sesuai untuk keluarga. Oleh itu, keputusan untuk menghasilkan sebuah trak pikap yang bersaing dengan model-model terkenal seperti Hilux, Ranger, Triton, dan D-Max tidak mengejutkan. Tambahan pula, segmen pikap ini semakin berkembang di ASEAN dan negara-negara lain.

Baru-baru ini, Subaru memperkenalkan Crosstrek Wilderness yang baru, yang merupakan pasaran Amerika Utara bagi Subaru XV yang popular. Jadi, Crosstrek Wilderness ini adalah versi off-road yang lebih canggih daripada XV terbaru (gambar di bawah).

Yang menarik, Subaru Crosstrek Wilderness ini dilengkapi dengan revised drivetrain, elevated ground clearance, exclusive body cladding dan X-Mode sebagai standard. 

Model ini dikuasakan enjin 4-silinder boxer 2.5L dengan suntikan langsung, yang menghasilkan 182 kuasa kuda dan tork 241Nm. Untuk meningkatkan prestasi off-road, CVT Lineartronic telah ditala semula dan nisbah gear diferensial telah diubah.

Sementara itu, peningkatan ketinggian lantai yang setanding dengan trak pikap lain, menyebabkan sudut pendekatan meningkat sebanyak 2 darjah, manakala sudut pendaratan juga meningkat hampir sama. Sudut ramp break-over pula meningkat dari 19.7 ke 21.1 darjah.

Untuk bersaing dengan trak pikap berteknologi tinggi yang dijual sekarang, Crosstrek Wilderness ini dilengkapi dengan Teknologi EyeSight Driver Assist terkenal, yang termasuk Advanced Adaptive Cruise Control; Pre-Collision Braking; Pre-Collision Throttle Management; Lane Departure dan Sway Warning, dan Lead Vehicle Start Alert. Selain itu, Blind-Spot Detection dengan Lane Change Assist dan Rear Cross-Traffic Alert adalah standard pada model baru ini.

Dengan penjualan global Subaru meningkat dan lebih ramai pengguna yang mencari kenderaan gaya hidup seperti ute ini, kemungkinan Subaru XV pikap ini untuk tiba di ruang pameran adalah mungkin dan boleh menjadi penjual yang baik jika harganya sesuai.

Pada masa ini, Subaru XV berharga dari RM139,788 dan dilengkapi dengan mod memandu lumpur dan tanah yang betul, dan jangan lupa, ciri keselamatan EyeSight. Ini bermakna, pickup truck XV ini boleh dihargai antara RM118,000 hingga RM128,000 sahaja. Sesuatu untuk difikirkan.

Akhir kata, walaupun gambar pikap Subaru XV mungkin palsu atau hanya pemasaran bijak, kita tidak boleh menafikan potensi produk ini dalam segmen pikap yang semakin berkembang. Jika Subaru memutuskan untuk melancarkan model ini, ia mungkin akan menjadi pesaing yang kuat dalam pasaran pikap, dengan gabungan kebolehan off-road yang telah terbukti dan teknologi keselamatan canggih. Jadi, mari kita tunggu dan lihat apa yang akan datang daripada Subaru.

Previous post

Mungkinkah Chevrolet Blazer Elektrik Bangkit Semula Chevrolet di ASEAN?

Next post

Tesla Model X Terjunam Masuk Sungai Danube, Dijual Esuknya USD24,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *