Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SUV EV Jarak Jauh Geely Galaxy G7 Konsep Elektrik Sepenuhnya

Adakah Geely akan melancarkan siri kenderaan Galaxy di Malaysia sebagai Proton rebadged?

Kenderaan elektrik (EV) semakin popular setiap hari walaupun di Malaysia. Kadang-kadang seseorang boleh melihat satu atau dua EV memandu di sekitar Bukit Bintang dan beberapa tempat lain tetapi kebanyakan EV di Malaysia mengalami satu isu biasa, jarak yang rendah. Kini Geely telah memperkenalkan konsep elektrik yang mungkin mengubahnya.

Geely Auto (Geely) ialah pembuat kereta China yang membuat pelbagai siri kenderaan dalam kenderaan Enjin Pembakaran Dalaman (ICE), EV, hibrid dan Kenderaan Tenaga Baharu (NEV) dan merupakan rakan kongsi pembuat kereta Sweden, Volvo, serta pembuat kereta nasional kita sendiri, Proton, dan telah menjayakan jenama itu.

Geely kini telah melancarkan siri elektrik mewah baharu, julat Geely Galaxy , pada acara perdana di Hangzhou, China. Kereta pertama daripada siri Geely Galaxy ialah SUV jarak jauh Galaxy L7 Plug-In Hybrid (PHEV) dan ia telah diperkenalkan bersama-sama model konsep elektrik sepenuhnya.

Geely Galaxy G7 dipadankan dengan transmisi hibrid khusus (DHT) tiga kelajuan NordThor dengan jalur kuasa hibrid NordThor menawarkan gabungan terbaik prestasi dan penjimatan bahan api dan memberikan kereta kelajuan tertinggi 200km/j dan masa pecut abad  7.5 saat .

Memandangkan Geely Galaxy G7 belum lagi berada di atas jalan sepenuhnya, penggunaan bahan api dunia sebenar untuk SUV EV jarak jauh telah diuji dan angka tersebut nampaknya dinilai 5.23L/100km yang jika benar, bermakna kereta itu boleh pergi 1,370km dengan satu tangki dalam keadaan pemanduan hibrid.

Siri Galaxy menampilkan Sistem Operasi-N Galaxy baharu, sistem pengendalian yang dibangunkan selaras dengan strategi Smart Geely 2025 di mana Geely menumpukan banyak perhatian pada cip yang dibangunkan sendiri, sistem pengendalian, pengkomputeran awan pintar dan rangkaian satelit untuk menjamin masa depan jenama.

Geely Galaxy G7 berjalan dengan cip kenderaan Qualcomm Snapdragon 8155, Galaxy N OS membolehkan modelnya mempunyai masa permulaan dan tindak balas sistem terpantas dalam kelasnya, hanya mengambil masa 0.5 saat untuk mencapai keadaan sedia beroperasi. Ini akan menjadi game changer terutamanya bagi pemilik kereta lama sedikit dengan OS dan cip yang lebih lama.

Jadi dengan semua ini, kita boleh membuat kesimpulan bahawa Geely Galaxy G7 dan siri ini secara keseluruhannya bersedia untuk membawa perjuangan kepada pembuat kereta mewah kerana kemungkinan besar akan mengurangkan harga mereka. Jadi sekarang satu-satunya persoalan ialah, adakah Geely akan meletakkan semula beberapa kenderaan Galaxy ini sebagai kereta Proton? Kami rasa tidak mungkin tetapi kita perlu tunggu dan lihat.

Geely Galaxy G7 Long Range EV SUV 4.0

Amacam? Apakah pendapat anda tentang Geely Galaxy G7?

Previous post

Adakah EV BYD Qin Plus 2023 Ini Datang Ke Malaysia?

Next post

Pergi Lebih Jauh Dengan Hyundai Kona Electric e-MAX

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *