Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Zeekr X Adalah EV Hatchback Liar Untuk China Sahaja

Bolehkah Zeekr X menjadi pesaing EV Myvi di Malaysia?

Walaupun kereta ini mungkin kelihatan seperti sesuatu yang keluar daripada buku komik, ia adalah 100 peratus betul. Sebelum ini ia dikenali sebagai Zeekr 003, Zeekr X ialah kenderaan ketiga di bawah jenama Zeekr selepas sedan Zeekr 001 dan Zeekr 009 MPV.

Sebagai kereta Zeekr terbaharu, X baharu kelihatan sangat berbeza daripada kereta Zeekr yang lain.

Memandangkan Zeekr X juga merupakan kereta terbaharu daripada jenama itu, ia telah belajar daripada maklum balas pelanggan dan menggabungkan banyak ciri reka bentuk yang menarik seperti high belt line, pintu frameless, hidden door handles, surfacing pintu baharu, wheel arches hitam kilat dan warna badan dwi tona.

Lebih-lebih lagi, Zeekr X adalah berdasarkan platform Sustainable Experience Architecture (SEA) Geely dan oleh itu saiznya hampir sama dengan Smart #1 (yang sepatutnya dilencanakan semula dan dijual di Malaysia di bawah Pro-Net Proton tidak lama lagi) dan Volvo XC30 , kedua-duanya juga dibina di atas platform yang sama.

Zeekr X 1.0

Bercakap mengenainya, memandangkan Smart #1 tersedia dalam pacuan roda belakang (200 kW) dan versi pacuan semua roda (200 kW belakang dan 115 kW hadapan), Zeekr X juga dijangka mendapat rangkaian kuasa yang sama. Zeekr juga telah menyatakan bahawa varian berprestasi tinggi Zeekr X akan mampu bergerak dari 0-100km/j dalam masa 3 saat sahaja.

Selain itu, Zeekr X berukuran 4,450mm panjang, 1,836mm lebar, 1,572mm tinggi dan mempunyai jarak roda 2,750mm. Sebagai rujukan, Smart #1 sebaliknya, berukuran 4,270mm panjang, 1,822mm lebar, 1,636mm tinggi dan juga mempunyai jarak roda 2,750mm. Pada asasnya, Zeekr x lebih panjang sedikit dan lebih lebar tetapi juga lebih pendek.

Satu lagi ciri reka bentuk yang menarik tetapi pelik pada Zeekr X ialah bahagian belakang kereta. Tingkap belakang agak kecil dan mempunyai spoiler belakang. Perkataan “Zeekr” diterangi betul-betul di tengah bahagian belakang dan diapit pada kedua-dua hujungnya dengan bar cahaya. Bentuk but juga kelihatan meruncing ke arah tengah juga.

Sementara itu di bahagian hadapan, trunk Zeekr X menampilkan bonjolan yang kuat betul-betul di bahagian tengah dan sepasang lampu hadapan yang tajam, panjang dan berbentuk L. Kereta ini dijangka memasuki pasaran China pada awal suku kedua tahun sebelum mula diperkenalkan di Eropah di mana ia akan mula dijual di pasaran seperti Norway, Belanda dan Sweden.

Pada masa ini, tidak ada berita bahawa kereta itu akan datang ke Malaysia dalam apa jua bentuk, tetapi kita tertanya-tanya, bagaimana jika ia berlaku? Adakah Perodua Myvi yang hebat akan kehilangan mahkotanya? Atau adakah rakyat Malaysia akan tetap menyokong king of the road kita?

Maklumat terima kasih kepada CarNewsChina dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Pelancaran Toyota RAV4 GR Sport Hujung Minggu Ini

Next post

Lakaran Perodua Axia Semakin Kreatif

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *