Berita Auto

Pelancaran Toyota RAV4 GR Sport Hujung Minggu Ini

RAV4 mungkin SUV paling popular di dunia tetapi bagi negara-negara ASEAN, ia jauh ketinggalan berbanding Honda CR-V dan Mazda CX-5 walaupun ianya masuk ke bilik pameran lebih awal.

Ya, Toyota RAV4 generasi pertama telah dijual di Malaysia sebagai model yang diimport sepenuhnya dan oleh itu harga permintaannya jauh lebih tinggi daripada Honda CR-V yang popular yang dipasang tempatan.

CR-V mempunyai jejak yang lebih besar dan ruang kabin yang lebih besar. Namun, RAV4 yang diimport sepenuhnya habis dijual dengan cepat dan tidak pernah dipopularkan dengan lebih banyak unit yang diimport ke Malaysia.

Toyota RAV4 GR Sport

RAV4 telah dilupakan selama lebih sedekad di ASEAN dan hanya pada Jun 2020 generasi semasa diperkenalkan semula di Malaysia, masih diimport sepenuhnya.

UMW Toyota Motor menambahkan generasi kelima RAV4 Toyota yang sangat berjaya ini kepada rangkaian tawaran importnya melalui pelancaran maya dua tahun lalu.

Dua varian RAV4 baharu telah disediakan iaitu RAV4 2.5L berharga daripada RM215,665, dan RAV4 2.0L berharga daripada RM196,436 (kedua-dua harga tidak termasuk insurans).

Kedua-dua varian itu tersedia dengan enam pilihan warna luaran iaitu Dark Blue Mica, Grey Metallic, White Pearl CS, Red Mica, Attitude Black dan Silver Metallic.

Generasi kelima RAV4 mempunyai reka bentuk luaran serba baharu yang menampilkan tema moden dan lasak. Penampilannya yang terpahat memberikan kesan teguh dengan garis karakter berotot yang tajam yang menyampaikan kuasa dan kecanggihan SUV premium.

Kini datang berita mengenai ketibaan Toyota RAV4 GR Sport yang akan ditawarkan hanya sebagai hibrid, sama ada biasa (218-222 hp) atau PHEV (306 hp) seperti yang dikongsi oleh berita serantau dan ini sudah menjadi varian Toyota RAV4 yang paling berkuasa.

rav4-hybrid-grs-red-1.0

Tetapi dalam konfigurasi ini, mereka juga akan menerima gril radiator mereka sendiri, roda 19 inci, logo GR Sport, lapisan berkilat hitam dan banyak lagi.

Jadi, adakah Toyota RAV4 yang diselitkan GR akan mendapat lebih perhatian daripada pembeli Malaysia atau adakah ia akan menjadi satu lagi edisi terhad yang dijual dalam beberapa ratus unit sahaja seperti Yaris GR?

Harga jualan akan melebihi RM250k buat permulaan dan akan ada beberapa rakyat Malaysia yang sanggup membayar harga premium ini untuk SUV prestasi yang hanya mempunyai saingan dari Eropah sekarang.

Sebagai permulaan, BMW X1 sDrive20i (pada RM230,410) dan mungkin Audi Q3 1.4TFSI (pada RM269,900) yang kedua-duanya dilengkapi dengan baik untuk mencabar titik harga tetapi tidak pada penghantaran kuasa, saiz dan tahap peralatan yang akan datang dengan GR yang diselitkan RAV4 ini.

Previous post

Nissan Memperkenalkan Konsep EV Max-Out yang Menyerlahkan Mobiliti Mampan

Next post

Zeekr X Adalah EV Hatchback Liar Untuk China Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *