Berita Auto

Range Rover Generasi Ke-5 Dilancarkan Di Malaysia

Range Rover L460 generasi ke-5 serba baharu itu muncul di Malaysia untuk mentakrifkan semula segmen SUV mewah.

Jaguar Land Rover Malaysia hari ini memperkenalkan model Range Rover generasi ke-5 baharu ke pasaran Malaysia. Model ini mula-mula didedahkan secara global pada Oktober 2021. Generasi Range Rover baharu adalah perkara yang jarang berlaku. Sepanjang 50 tahun yang lalu, hanya 5 generasi telah dijual, setiap satu membawa pelbagai penambahbaikan yang meluas pada papan nama. Range Rover pertama menerajui segmen SUV mewah, memperkenalkan tahap keselesaan dan kemewahan yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke dalam casis off-road yang berkebolehan.

Range Rover terbaru akan diperkenalkan di Malaysia dengan motor petrol pengecas turbo berkembar 4.4L V8. Model 6 silinder dan PHEV lain mungkin akan diperkenalkan pada masa akan datang, tetapi tiada kenyataan rasmi telah dikongsikan setakat ini.

Versi ini, Range Rover P530 mempunyai enjin lapan silinder sumber BMW yang mampu menghasilkan 530PS dan 750Nm tork. Ia dipadankan dengan transmisi automatik 8-kelajuan dengan pacuan semua roda dan pecutan 0-100km/j hanya dalam 4.7 saat. Transmisi ini mempunyai kotak transfer twin-speed untuk kawalan kelajuan rendah yang lebih baik dalam situasi off-road.

Range Rover baharu dibina di atas Modular Longitudinal Architecture (MLA-Flex) baharu. Struktur baharu adalah 50% lebih keras daripada sebelumnya. Ia juga 75mm lebih panjang daripada model yang digantikannya. Penambahbaikan pada pembatalan hingar dalam kabin dan casis menghasilkan pengurangan hingar sebanyak 24% yang ketara. Reka bentuk baharu ini menampilkan permukaan reduktif, celah panel yang ketat dan elemen siram, termasuk pemegang pintu dan elemen kaca. Ini memberikan Range Rover L460 rupa sesuatu yang telah diukir daripada bongkah pepejal. Ia juga menghasilkan pekali nilai seretan yang sangat rendah iaitu 0.3Cd.

2023-Land-Rover-Range-Rover-L460-Malaysia-Launch-8.0

Satu lagi penambahbaikan generasi utama ialah kemasukan stereng semua roda sebagai standard. Range Rover baharu mempunyai bulatan pusingan hanya 10.95m. Pada kelajuan rendah, roda belakang berputar ke arah bertentangan sebagai roda hadapan untuk meningkatkan kebolehgerakan. Pada kelajuan yang lebih tinggi, roda belakang berputar ke arah yang sama dengan roda hadapan untuk meningkatkan kestabilan.

Di dalamnya, terdapat sistem maklumat hiburan Pivo Pro 13.1″ dengan kaca melengkung. Sistem ini menampilkan maklum balas haptik buat kali pertama, yang dikatakan menjadikannya lebih intuitif untuk digunakan. Pemacu mendapat paparan pemacu interaktif 13.7″ dengan grafik definisi tinggi. Terdapat juga pengecas telefon wayarles. ClearSight Ground View dan kamera keliling 3D ditampilkan di sini.

Range Rover disasarkan kepada golongan atasan masyarakat dan oleh itu semuanya adalah mengenai penyesuaian. Jaguar Land Rover Malaysia mempunyai kemudahan untuk pelanggan melihat pratonton Range Rover L460 yang ditentukan secara individu pada skrin sebelum meletakkan pesanan mereka.

Spesifikasi yang kami lihat semasa pelancaran menampilkan tayar dua tona 22″ dan konfigurasi 5 tempat duduk. Harga bermula pada RM1,268,000 (bebas cukai) dan RM2,488,000 selepas cukai berbayar.

Walaupun harganya tinggi, permintaan global kukuh dan kekurangan bekalan masih berterusan, jadi bersedialah untuk menunggu unit anda jika anda tidak meletakkan wang sebelum buku pesanan dibuka.

Jeffrey Gan, Pengarah Urusan, Peruncitan & Pengedaran, Sime Darby Motors Malaysia, Hong Kong & Macau, mengulas, “Dengan keupayaan hebat dan kecanggihan modennya, Range Rover L460 merupakan tambahan baharu yang dialu-alukan kepada portfolio kelas dunia kami. Sebagai SUV mewah, kami yakin model baharu ini akan dicari dalam pasaran kereta mewah Malaysia yang semakin berkembang.”

Syed Ahmad Muzri Syed Faiz, Pengarah Urusan Jaguar Land Rover Malaysia, mengulas, “Sebagai sebahagian daripada usaha Jaguar Land Rover untuk mencipta kenderaan yang paling diingini di dunia, Range Rover L460 telah membayangkan semula SUV mewah itu dengan ketukangan yang indah dan teknologi termaju. Daripada reka bentuknya kepada keupayaan inovatif dan dalaman yang mewah, Range Rover baharu sememangnya berada dalam kelasnya yang tersendiri, membolehkan pemandu menikmati pengalaman pemanduan yang tiada tandingannya.”

Previous post

Chery Tiggo 8 Pro Versi PHEV Tiba Di Peniaga Di China

Next post

Dari 44,000 Tempahan 13,600 Pembeli Axia Tukar Ke Model Terbaharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *