Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Chery Tiggo 8 Pro Versi PHEV Tiba Di Peniaga Di China

Adakah Malaysia juga akan mendapat Chery Tiggo 8 Pro PHEV seterusnya ini?

Jadi, pada tahun lepas, kami memandu uji beberapa SUV Chery dan ini disusuli oleh pembuat kereta China itu mendedahkan jenama itu akan memasuki semula pasaran Malaysia dengan barisan kenderaan baharunya dan tambahan terbaharu dalam barisan ini ialah Chery Tiggo 8 Pro DP-i plug-in hybrid (PHEV).

Tersedia sebagai 5 tempat duduk atau 7 tempat duduk, Chery Tiggo 8 Pro PHEV baharu telah ditemui di pengedar di China dan dijangka dilancarkan secara rasmi lewat bulan ini. Versi PHEV baharu Tiggo 8 Pro ini akan menyertai senarai Tiggo 8 sedia ada yang termasuk Tiggo 8 dan Tiggo 8 Plus.

Versi PHEV baharu Chery Tiggo 8 Pro ini berukuran 4,745mm panjang, 1,860mm lebar dan 1,747mm tinggi serta mempunyai jarak roda 2,710mm. Berat kereta itu sekitar 1,789kg dan satu perbezaan ketara antara versi PHEV ini dan standard Tiggo 8 pro ia adalah 2mm lebih tinggi daripada yang kedua.

Semua dimensi lain kekal sama antara kedua-dua versi PHEV dan versi standard Chery Tiggo 8 Pro dan satu lagi perbezaan ketara antara kedua-duanya ialah hujung bawah bampar untuk versi PHEV dilengkapi sama ada garis berwarna biru atau merah manakala yang standardn datang dengan bampar hitam sepenuhnya.

Selain itu, gril hadapan Chery Tiggo 8 Pro PHEV turut menampilkan gril berbentuk X dan mempunyai lampu depan LED tajam yang disepadukan ke gril itu sendiri. Jeriji hadapan juga mempunyai lampu kabus berbentuk L dan lubang udara bersepadu. Kereta itu juga dilengkapi dengan bumbung matahari panoramik.

Chery

Sementara itu, bahagian belakang Chery Tiggo 8 Pro PHEV juga serupa dengan versi standard kereta itu dan menampilkan paip ekzos berkembar berbentuk segi empat tepat, satu di kedua-dua sisi, serta spoiler bumbung. Ia menampilkan reka bentuk lampu belakang berbentuk titik yang tersendiri dan berbeza.

Di bahagian dalam, Chery Tiggo 8 Pro PHEV kelihatan sangat moden dan menampilkan persediaan dwi skrin 24.6 inci di mana paparan pemacu digital dan skrin infotainmen pusat disambungkan. Kereta itu juga mempunyai stereng bahagian bawah rata dan menyokong bantuan pemanduan tahap 2.

Kuasa Chery Tiggo 8 Pro PHEV dijana enjin pengecas turbo 1.5 liter yang menghasilkan kuasa 115kW digandingkan dengan sistem hibrid pemalam dan bateri ion litium ternary serta dua motor yang menghasilkan kuasa sama ada 55 atau 70kW dan tork maksimum sama ada 160 atau 155Nm tork. Kereta itu mempunyai kelajuan tertinggi 180km/j dan jarak NEDC elektrik tulen sejauh 82km.

Chery Tiggo 8 Pro PHEV 1.0

Jadi, apakah pendapat anda tentang Chery Tiggo 8 Pro versi PHEV ini dan adakah anda turut berharap ia akan dilancarkan di Malaysia?

Previous post

Jaguar I-Pace EV Tiba Di Malaysia Lebih Cepat Daripada Jangkaan

Next post

Range Rover Generasi Ke-5 Dilancarkan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *