Berita Auto

SUV Chery Tiggo 8 Pro Akan Tiba Di Malaysia Tahun Ini

SUV Tiggo 8 Pro ini laku gila di Timur Tengah dan Filipina.

Pejabat Chery Malaysia telah menggoda pengenalan semula jenama itu di Malaysia sejak beberapa bulan sekarang dan dengan pasukan perhubungan awam sudah sedia ada dan halaman Facebook telah pun dibuka, nampaknya Chery mahukan sebahagian daripada segmen SUV yang menguntungkan dalam ASEAN dan juga Malaysia.

Iaitu segmen yang kini diterajui oleh Proton dengan dua model Geely yang dilencanakan semula, Proton X70 dan Proton X50.

Kali terakhir Chery Auto berada di Malaysia adalah lebih sedekad yang lalu dan ia bukanlah usaha perniagaan yang berjaya kerana MPV Chery Easter, yang merupakan produk terlaris mereka mempunyai kualiti binaan yang sangat dipersoalkan manakala kereta kompak Chery QQ yang dijual pada harga RM39, 888 menyaksikan jangka hayat yang singkat dengan isu kualitinya. Jangan lupa kereta sedan Chery A160 yang tiba dan dijual hanya segelintir kerana rakyat Malaysia lebih menggemari Proton Waja.

By 2005, ALADO Corporation Sdn Bhd which was the brand guardian for Chery in Malaysia had grand plans of 6 new models including the compact SUV, the Chery Tiggo that looked very much like a second generation Toyota RAV4. It got a few buyers and till today you might spot one on the road.

Model awal Tiggo ini tiba dalam dua varian enjin yang dipinjam daripada Mitsubishi. Sebuah 2.0L dan 2.4L yang terbukti sebagai langkah yang baik kerana pemilik masih boleh mendapatkan bahagian yang berfungsi dan masih boleh diservis di Malaysia.

2.0L menghasilkan 124bhp dan 176Nm tork dan 2.4L hanya mempunyai 127bhp dan 201Nm tork. 2.0L Tiggo berharga RM80,292 dan bersaing dengan Honda CR-V yang berharga RM147,000 dan tidak ketinggalan Kia Sportage yang berharga RM112,000.

Dengan perbezaan harga yang besar dan enjin Mitsubishi, Chery Tiggo mencatat kejayaan jualan di seluruh produknya, namun kualiti binaan yang dipersoalkan dan selepas jualan yang perlahan menghalang kejayaan dan tidak lama selepas perniagaan ditutup dengan semua baki stok dijual pada separuh harga.

Hari ini Chery adalah pengeluar kereta matang yang telah bergerak pesat dalam kualiti dan kejuruteraan dan dengan kejayaan jualan di negara pemanduan kiri, kami pasti ketibaannya di ASEAN dan Malaysia juga akan menyaksikan kejayaan jualan.

Walau bagaimanapun, jangan harapkan harga jualan Tiggo 8 Pro terbaharu 50 peratus lebih rendah daripada pesaing seperti sebelum ini. Sebaliknya ia akan dijual dengan harga yang sangat hampir dengan harga jualan Proton X70 dan ini akan menjadikan masa yang menarik untuk pembeli SUV Malaysia.

Previous post

Continental Tyre, Castrol Tawar Program Kesetiaan Pelanggan Di Malaysia

Next post

Thailand Wajibkan Penggunaan Kerusi Keselamatan Kanak-Kanak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *