Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Jaguar I-Pace EV Tiba Di Malaysia Lebih Cepat Daripada Jangkaan

Kami terlihat I-Pace di ibu pejabat Malaysia mereka hari ini.

Pada penghujung September tahun lalu, pengurusan Jaguar Land Rover (UK) membuat kenyataan mengesahkan akan meneruskan program kenderaan elektrik (EV) mereka.

Sementara itu, Land Rover sudah pun mengeluarkan versi hibrid plug-in Evoque dan juga Discovery Sport yang memerlukan pengecasan pantas.

Kemudian terdapat Range Rover Sport yang akan menyertai Range Rover dalam menawarkan versi kenderaan elektrik menjelang 2024, kerana jenama itu meneruskan misinya menawarkan 6 EV untuk dijual menjelang 2026, dan mempunyai 60 peratus daripada jumlah jualannya datang daripada EV menjelang 2030.

Jaguar-I-Pace-spotted-2.0

Sementara itu, kita akan melihat pemenang World Car Of The Year 2019, Jaguar I-Pace dilancarkan di Malaysia. Ya, terdapat ramai pembeli kenderaan elektrik premium menunggu SUV sporty ini.

Harga jualan yang dinyatakan masih belum dikongsi tetapi kami fikir ia mungkin dihargakan antara RM410k hingga RM440k bergantung kepada pertukaran mata wang.

Bersih, pintar dan selamat, I-Pace memberikan prestasi kereta sukan yang mampan, teknologi kecerdasan buatan (AI) generasi akan datang dan kepraktisan SUV lima tempat duduk untuk meletakkan Jaguar di barisan hadapan revolusi EV.

With a state-of-the-art 90kWh Lithium-ion battery using 432 pouch cells, the I-Pace delivers a range of 480km (WLTP cycle).

Pemilik akan dapat mencapai pengecasan bateri 0-80 peratus dalam masa 44 minit sahaja menggunakan pengecasan pantas DC (104kW). Pengecasan rumah dengan kotak dinding AC (7kW) akan mencapai keadaan pengecasan yang sama dalam masa lebih sepuluh jam sahaja yang sesuai untuk pengecasan semalaman.

Satu set teknologi pengoptimuman julat pintar termasuk sistem pr3-conditioning bateri: apabila dipasang pada Jaguar I-Pace secara automatik akan menaikkan (atau menurunkan) suhu baterinya untuk memaksimumkan julat sebelum memandu.

Dua motor elektrik rekaan Jaguar, yang menampilkan driveshaft yang melalui motor itu sendiri untuk kekompakan – diletakkan pada setiap gandar, menghasilkan gabungan prestasi luar biasa 400PS dan 696Nm, dan pacuan semua roda, daya tarikan semua permukaan.

Jaguar-I-Pace-spotted 1.0

Ketumpatan tork yang tinggi dan ciri kecekapan tenaga tinggi motor memberikan prestasi kereta sport, melancarkan I-Pace daripada 0 kepada 100km/j dalam hanya 4.8 saat dan kelajuan tertinggi 200km/j. Prestasi serta-merta dipadankan dengan keselesaan perjalanan yang luar biasa dan dinamik pemanduan yang menarik.

Seni bina aluminium EV bespoke menggunakan teknologi rivet dan bonding termaju untuk memberikan struktur badan yang ringan dan kaku. Bersama-sama dengan pek bateri berstruktur, ia mempunyai ketegaran kilasan 36kNm/darjah yang merupakan yang tertinggi daripada mana-mana Jaguar.

Bateri diletakkan di tengah-tengah antara dua gandar, dan serendah mungkin dengan pengedap antara perumahan dan lantai bawah.

Lokasi ini membolehkan pengagihan berat 50:50 yang sempurna dan pusat graviti yang rendah: bersama-sama dengan double wishbone termaju depan dan gandar belakang Integral Link dengan suspensi udara (pilihan) dan Adaptive Dynamics yang boleh dikonfigurasikan, ini memberikan pengendalian tangkas dan keselesaan tunggangan yang luar biasa.

Jadi, sabarlah dan tunggu SUV elektrik Jaguar I-Pace tiba di Malaysia… sebelum Hari Raya 2023 pastinya.

Previous post

BYD Ara Damansara Kini Dibuka Untuk Perniagaan Secara Rasmi

Next post

Chery Tiggo 8 Pro Versi PHEV Tiba Di Peniaga Di China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *