Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Pemandu Singapura Pam Ron97 Ke Dalam Bekas Plastik

Melihat pemandu Singapura mengepam petrol di JB menjadi semakin berleluasa.

Jadi pada masa ini, kita semua harus sedar bahawa semakin banyak kenderaan berdaftar Singapura telah dikesan di dalam dan sekitar Johor Bahru (JB), terutamanya sejak beberapa bulan kebelakangan ini kerana harga petrol telah melonjak dan biasanya ia bukan masalah besar, tetapi sejauh mana boleh ini melarat? Baiklah, mari kita ambil tahu.

Jadi pada 16 Februari 2023, seorang netizen merakam video pemandu Mercedes-Benz yang berdaftar di Singapura mengepam petrol Ron97 (yang tidak disubsidi dan biasanya diketepikan untuk bukan warga Malaysia), setakat ini semuanya baik bukan? Nah, pemandu itu dilihat mengepam bahan api ke dalam bekas plastik, dan ianya tidak bertujuan untuk diisi petrol.

Lebih-lebih lagi, Menurut Pasukan Pertahanan Awam Singapura dan Statut Singapura Dalam Talian, pengangkutan bahan api kurang daripada 20 liter di Singapura tanpa lesen dibenarkan dan ini berkaitan dengan bahan api yang dibeli secara tempatan jadi satu-satunya cara untuk benar-benar mengawal perkara ini terpulang kepada operator stesen petrol untuk merekodkan keluar masuk setiap kereta.

Ini pastinya tidak akan berlaku kerana terdapat ratusan, jika tidak beribu-ribu, kereta yang keluar masuk dari stesen minyak setiap hari. Walaupun kita tidak suka apa yang pemandu ini lakukan, dia tidak melakukan apa-apa yang menyalahi undang-undang dan oleh itu walaupun kita tidak mengalakkan tindakannya, kita terpaksalah membiarkan ini berlaku.

Walau bagaimanapun, ramai orang di Malaysia, terutamanya keluarga berpendapatan rendah, sudah bergelut untuk memenuhi keperluan hidup jadi kami tidak memerlukan sesiapa dari Singapura atau mana-mana sahaja untuk datang dan menyusahkan kita semua.

Lagi pun, Mercedes-Benz bukan jenama murah, kemewahan sentiasa datang dengan harga, tetapi mengetahui bahawa harga kereta jauh lebih tinggi di Singapura berbanding di Malaysia, seseorang perlu mempersoalkan, adakah pemandu Singapura ini Haji Bakhil kerana dia jelas mampu atau, ada sebab lain di sebalik tindakannya?

Menurut reddit, sesetengah netizen menyatakan bahawa pemandu Mercedes-Benz yang berdaftar di Singapura mungkin melakukan ini untuk membantu rakan yang kereta kehabisan minyak atau mungkin dia akan menggunakan minyak untuk pergi memancing. Situasi ini pasti boleh berlaku.

Walau kami tidak akan duduk di sini dan berhujah betapa berkemungkinan atau tidak semua ini, kami masih bersedia dengan pandangan bahawa ini adalah salah semata-mata kerana pemandu tidak membawa petrol yang sangat mudah terbakar di dalam bekas yang sesuai. Walaupun, JB ke Singapura adalah perjalanan singkat, berbahaya tetap berbahaya salah tetap salah.

Amacam, patutkah Singapura dan JB menguatkuasakan undang-undang kawalan sempadan yang lebih ketat dan/atau sekurang-kurangnya memantau perkara seperti ini dengan lebih teliti supaya sekiranya kereta “suka mengetuk” bahagian belakang kereta lain yang membawa petrol tidak akan menghasilkan letupan dan mungkin kehilangan nyawa?

Previous post

Maserati Levante GT Hybrid Di Malaysia Berharga RM738,000 Sebelum Cukai & Duti

Next post

Kumpulan Chery Adalah Puncak Inovasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *