Berita Auto

SUV Mewah Kia Sorento Kini CKD Daripada RM220,000

Kia Sorento serba baharu ini dibina untuk memberi inspirasi dengan dua varian enjin untuk rakyat Malaysia

Dinamikjaya Motors Sdn Bhd, pengedar tunggal Kia di Malaysia, dengan bangganya mengumumkan pratonton rasmi Kia Sorento generasi keempat yang serba baharu. SUV baharu yang dibina untuk memberi inspirasi kini juga CKD yang bermaksud seseorang boleh memandu salah satu kereta ini pulang dari hanya RM220,000.

SUV perdana ini mempunyai konsep yang dipanggil ‘keberanian yang diperhalusi,’ yang termasuk garisan yang lebih tajam dan permukaan berterusan, menjadikannya jauh lebih tersendiri berbanding sebelumnya menjadikan Kia Sorento mengekalkan estetika yang teguh dan kukuh yang dikenali sementara memberikan paras kehalusan, keanggunan dan kesukanan yang lebih tinggi.

Bahagian hadapan Kia Sorento melihat tafsiran baharu yang segar bagi jeriji ‘hidung harimau’ Kia klasik. Ia kini lebih lebar dan melilit di sekeliling lampu pada setiap sisi. Kereta itu juga menampilkan lampu siang (DRL) LED ‘garis mata harimau’ baharu yang membawa tumpuan seseorang kepada mata harimau yang tajam dan menakutkan kereta itu.

Kia Sorento juga telah direka bentuk dengan cara yang menjadikannya kelihatan lebih panjang berbanding sebelum ini dan ini dicapai melalui overhang depan dan belakang yang lebih pendek serta jarak roda yang lebih panjang untuk memberikan kereta lebih kehadiran di atas jalan tanpa menjadikannya terlalu besar dan kikuk untuk memandu.

Bahagian dalam Kia Sorento juga telah dipertingkatkan dengan penambahan sistem bantuan pemandu termaju serta sentuhan berkualiti dan premium seperti penggabungan trim logam, upholsteri kulit dan permukaan kesan kayu timbul sementara masih mengekalkan keluasan dan keserbabolehannya yang biasa diharapkan dari kereta seperti ini.

Kia Sorento turut menampilkan paparan pemacu digital 12.3 inci yang dipasangkan dengan sistem infotainmen 10.25 inci di tengah. Kereta itu juga dilengkapi sistem surround-sound Bose yang menyediakan  penghuni pengalaman audio dalam kereta yang mengasyikkan dan 
serasi dengan Apple Carplay dan Android Auto

Kia Sorento serba baharu boleh didapati dalam 2 pilihan susun atur tempat duduk iaitu yang asas 7 tempat duduk dalam susun atur 2-3-2 yang dilengkapi dengan pacuan 2 roda (2WD) 2.5L ‘Smartstream’ atau petrol 6 tempat duduk. susun atur 2-2-2 yang mempunyai 2 pilihan penjana kuasa, sama ada enjin petrol pacuan semua roda 2.5L ‘Smartstream’ (AWD) atau enjin diesel AWD 2.2L ‘Smartstream’.

Kedua-dua versi enjin petrol ‘Smartstream’ akan digandingkan dengan transmisi automatik 6-Kelajuan yang menghasilkan sehingga 177 kuasa kuda dan 232 Nm tork manakala varian enjin diesel 2.2D ‘Smartstream’ dipasangkan dengan transmisi 8-kelajuan wet double-clutch Kia yang baharu dan menghasilkan 199 kuasa kuda dan tork 440 Nm.

Kia Sorento serba baharu akan dipasang sepenuhnya secara tempatan di kilang Inokom Assembly di Kulim, Kedah dan akan tersedia untuk dijual dalam masa terdekat. Kereta itu kini tersedia secara rasmi untuk ditempah dan harga dianggarkan dalam daripada RM 220,000 hingga RM 255,000.

Previous post

2023, Tahun Menarik Untuk Pembeli Toyota Di Malaysia

Next post

Trak Pikap Peugeot Landtrek Akan Dilancarkan Dengan Harga RM123K

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *