Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Harga Mitsubishi eK X EV Hanya Dari RM78,000

Kereta elektrik kompak (EV) Mitsubishi eK X ini berharga dari 2,398,000 hingga 2,932,600 yen iaitu kira-kira RM78,000 hingga kira-kira RM96,000. Dengan insentif cukai kereta elektrik Malaysia semasa kami, kereta elektrik jarak pandu sejauh 10km ini boleh dijual di Malaysia pada harga antara RM98,000 hingga RM110,000.

Mahukah anda membelinya pada anggaran harga jualan di atas? Adakah jarak pemanduan sejauh 180km mencukupi untuk perjalanan ke bandar? Adakah ini kereta elektrik permulaan yang bagus untuk rakyat Malaysia? Adakah Mitsubishi Malaysia akan mempertimbangkan kereta elektrik ini untuk dijual di sini?

Sementara itu, kami berkongsi butiran lanjut mengenai eK X EV. eK X ialah model EV generasi akan datang serba baharu yang menyertai siri eK X.

Penggayaan seperti SUVnya dilengkapkan dengan bahagian eksklusif dan warna dua tona baharu dengan Mist Blue Pearl dan Copper Metallic yang memberikan kereta itu rupa bersih, menekankan wataknya sebagai EV. Di dalam, meter LCD warna 7 inci dan tuil anjakan elektrik digunakan untuk meneruskan fungsi sebagai EV.

Dengan mengoptimumkan susun atur sistem EV yang baru dibangunkan, Mitsubishi eK X EV menawarkan kabin yang luas dan selesa yang sama seperti model berkuasa petrol, serta kestabilan stereng yang tinggi dan keselesaan pemanduan yang dimungkinkan oleh pusat graviti yang rendah dan bahagian hadapan yang ideal. -agihan berat belakang.

Dengan jarak pemanduan 180 km setiap caj yang mencukupi untuk kegunaan harian, eK X EV ialah kenderaan keselamatan tinggi dengan penarafan 5 Bintang memberikan pecutan yang lancar, berkuasa dan perjalanan yang tenang dan menyenangkan yang unik untuk EV.

Selain itu, sistem bantuan pemandu termaju dan ketersambungan mengurangkan beban pemandu dan memberikan pengalaman pemanduan yang selamat, terjamin dan selesa.

Bateri pemacu berkapasiti tinggi boleh dipercayai semasa kecemasan dan boleh digunakan sebagai sumber kuasa yang mudah untuk perkakas melalui adapter V2L.

Dengan peranti V2H8, ia juga membantu mengurangkan masalah bekalan kuasa dan permintaan dengan membenarkan kuasa digunakan di rumah atau mengecas kenderaan.

Menariknya, eK X EV serba baharu ini tersedia dalam dua tahap trim. G yang serba lengkap didatangkan dengan meter LCD warna 7 inci dan Mod Operasi Pedal Inovatif, manakala P mewah dilengkapi dengan ciri tambahan termasuk Bantuan Kecemasan SOS dan sistem navigasi pautan Telefon Pintar (SDA) 9 inci sebagai standard.

Jarak pemanduan 180 km setiap caj, mencukupi untuk kegunaan harian

Dilengkapi dengan bateri pemacu yang baru dibangunkan dengan jumlah kapasiti kuasa 20 kilowatt (kWj), Mitsubishi eK X EV serba baharu menawarkan jarak pemanduan sejauh 180 km setiap cas, yang mencukupi untuk kegunaan harian seperti berulang-alik dan membeli-belah. Memandangkan kira-kira 80 peratus pengguna kereta kei dan kereta kompak memandu sejauh 50 km atau kurang setiap hari (tinjauan Mitsubishi Motors), dianggarkan kebanyakan pengguna boleh memandu selama dua hari tanpa mengecas semula.

Kenderaan ini dilengkapi dengan dua port pengecasan – pengecasan biasa (AC200V/14.5A), yang mengambil masa kira-kira 8 jam untuk mencapai pengecasan penuh, dan pengecasan pantas, yang mengambil masa kira-kira 40 minit untuk menyelesaikan pengecasan 80 peratus. Ini memberikan kemudahan tambahan, dengan port pengecasan biasa digunakan di rumah dan port pengecasan pantas digunakan semasa perjalanan jarak jauh.

Dengan menggunakan sistem penyejukan menggunakan penyejuk penghawa dingin dalam bateri pemacu untuk mengawal kenaikan suhu dalam bateri, tahap cas yang tinggi boleh dikekalkan walaupun selepas pemanduan berkelajuan tinggi berulang dan pengecasan pantas.

Pengalaman pemanduan EV yang lancar dan berkuasa

Tork maksimum ialah 195 Nm, hampir dua kali ganda model turbo petrol, dan prestasi redaman motor juga telah dipertingkatkan untuk mencapai prestasi pemanduan yang lancar dan berkuasa yang membentuk daya tarikan EV. Dalam pemanduan bandar, ia memandu dengan lancar seperti yang diinginkan oleh pemandu dan boleh bergabung dengan lancar di lebuh raya.

Tiga mod pemanduan tersedia, membolehkan pemandu memilih mod yang dikehendaki mengikut keadaan pemanduan – Mod biasa, yang optimum untuk pemanduan bandar; Mod eko, yang mengurangkan output motor untuk meningkatkan penggunaan kuasa; dan mod Sukan, yang memberikan tindak balas throttle yang rancak.

Kenderaan ini menggunakan Mod Innovative Pedal Operation yang membenarkan kawalan pecutan dan nyahpecutan hanya dengan mengendalikan pedal pemecut. Ini mengurangkan keletihan pemandu semasa mengendalikan kenderaan dengan memberikan daya brek yang sesuai tanpa perlu menukar dari pedal pemecut ke pedal brek apabila nyahpecutan. Apabila nyahpecutan yang lebih kuat diperlukan atau berhenti sepenuhnya, pedal brek mesti digunakan.

Bateri pemacu, yang telah dibuat nipis, dibentangkan di tempat yang optimum di bawah lantai, dan panel bumbung telah dibuat nipis untuk memberikan kenderaan pusat graviti yang rendah, sekali gus mengurangkan pusingan semasa membelok. Berat diagihkan pada nisbah hampir ideal iaitu 56:44 antara hadapan dan belakang untuk mengoptimumkan keseimbangan beban tanah empat roda, manakala suspensi ditala khas untuk mencapai kebolehkendalian yang lincah namun stabil, memberikan tunggangan yang santai dan berkualiti tinggi.

Kabin yang luas dan selesa

Bateri pemacu telah dikecilkan dan dibentangkan di bawah lantai untuk menjamin ruang lutut tempat duduk belakang yang berada di aras atas dalam kelas kenderaan. Ruang bahu di tempat duduk hadapan juga antara yang terbaik dalam kelas, memastikan ruang kabin yang selesa.

Jumlah ruang kargo dijamin pada peringkat teratas dalam kelasnya. Tambahan pula, satu gerakan dari bahagian belakang kawasan kargo boleh meluncurkan tempat duduk dan melipat bahagian belakang tempat duduk, menawarkan kemudahan kepada pengguna. Kabel pengecas biasa boleh disimpan di ruang simpanan di bawah trunk lantai, membolehkan penggunaan ruang kargo yang cekap.

Pengalaman memandu dengan ketenangan fikiran

Untuk memastikan pemandu boleh menikmati pemanduan dengan tenang dalam sebarang cuaca atau keadaan jalan raya, eK X EV didatangkan standard dengan Kawalan Cengkaman, yang membantu pemandu bergerak di atas permukaan jalan yang licin. Sistem ini memberikan prestasi pemanduan yang lebih baik dengan membrek roda hadapan yang mula berputar di atas permukaan jalan yang dilitupi salji atau berlumpur dan dengan memberi lebih tork kepada roda lain yang mempunyai cengkaman.

MI-PILOT untuk membantu pemanduan setiap hari

Ini adalah kenderaan Mitsubishi pertama yang menggunakan sistem sokongan tempat letak kereta MI-PILOT, yang membantu dalam meletak kenderaan yang lancar. Sistem secara automatik mengesan kemungkinan kedudukan tempat letak kereta dan boleh mengendalikan tempat letak kereta ke belakang, tempat letak kereta hadapan atau tempat letak kereta selari. (Pilihan kilang untuk P)

Mitsubishi eK X EV baharu dilengkapi dengan teknologi bantuan pemandu satu lorong MI-PILOT untuk lebuh raya. Adaptive Cruise Control (ACC) dan Lane Keep Assist (LKA) berfungsi mengurangkan beban pemandu dengan mengekalkan jarak selamat dari kenderaan di hadapan dan kekal berhampiran tengah lorong. (Pilihan kilang untuk P dan G)

Meter LCD warna 7-inci memaparkan status lampu brek kenderaan dan status operasi MI-PILOT dengan cara yang mudah difahami, meningkatkan keselamatan.

Mitsubishi Connect, menawarkan ketenangan fikiran melalui sambungan

Dilengkapi dengan Mitsubishi Connect untuk menyokong pengalaman pemanduan yang selamat, terjamin dan selesa. Sebagai tambahan kepada Bantuan Kecemasan SOS, sistem ini menyokong pengalaman pemanduan dengan ciri mudah seperti Laporan Status Kenderaan, yang membolehkan pengguna menyemak baki tahap bateri pemacu dan status pintu, Remote Climate Control, yang membolehkan pengguna memulakan penyaman udara dari jauh, Remote Charge, yang memberitahu pemandu apabila pengecasan selesai, dan Car Finder, yang mengesan tempat kenderaan telah diletakkan. (Dilengkapi sebagai standard pada P, pilihan kilang untuk G)

Bateri pemacu berkapasiti besar yang berfungsi sebagai sumber elektrik yang boleh dipercayai

Jika disambungkan ke peranti V2H di rumah, kuasa yang disimpan dalam bateri pemacu boleh digunakan di rumah pada siang hari apabila penggunaan kuasa tinggi. Kemudian, pada waktu malam, bateri pemacu boleh dicas semula, menyumbang kepada perubahan permintaan elektrik puncak.

Kuasa yang disimpan dalam bateri pemacu adalah bersamaan dengan nilai kuasa satu hari untuk purata isi rumah, dan sekiranya berlaku gangguan bekalan elektrik, ia boleh digunakan dengan peranti V2H untuk menyediakan sumber kuasa kecemasan yang boleh dipercayai. Selain itu, dengan adapter V2L, kenderaan itu boleh digunakan untuk menjana kuasa elektronik dan peralatan, seperti semasa perkhemahan dan aktiviti luar yang lain.

Previous post

Beberapa Petua Mudah Untuk Mencegah Kecurian Kereta

Next post

Jadi Apa Akan Jadi Dengan Kenderaan Perodua Baharu Yang Kemalangan Ini?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *