Bisnes

Mitsubishi Motors Malaysia Menjual 24K Kereta Pada 2022

Jualan Mitsubishi Motors Malaysia 2022 ditutup dengan lebih 24,000 unit terjual. Menewaskan Rakan Kongsi Alliance

Di peringkat global, Mitsubishi Motors jauh lebih kecil dari segi jualan berbanding rakan kongsi Alliance, Renault dan Nissan. Walau bagaimanapun, di Asia Tenggara, Mitsubishi Motors jauh lebih kompetitif. Malaysia khususnya, adalah pasaran di mana syarikat Jepun itu telah berjaya menjual lebih daripada kedua-dua Renault dan Nissan sambil menawarkan kurang produk untuk dijual berbanding pesaingnya. Renault menjual kereta Zoe, Captur, Koleos dan Megane R.S. Trofi manakala Nissan menawarkan Leaf, Almera, X-Trail, Serena, Navara dan NV200 di Malaysia. Mitsubishi Motors hanya menjual 2 kenderaan – Xpander dan Triton.

The-new-Mitsubishi-XPANDER-continues-to-dominate-the-non-national-MPV-segment-since-January-1.0

Mitsubishi Motors Malaysia melaporkan bahawa ia mencipta rekod jualan pada 2022 dengan 24,017 kenderaan terjual. Ini mewakili peningkatan sebanyak 37.3% berbanding jualannya pada 2021 dan meletakkannya di tempat ketiga dari segi jenama automotif bukan nasional dengan bahagian pasaran sebanyak 3.3%.

Mitsubishi menjual 14,316 unit Xpander, peningkatan sebanyak 93.5% berbanding angka 2021nya. Itu menjadikan Xpander bertanggungjawab untuk hampir 60% daripada volum jualan jenama itu untuk 2022. Namun, Xpander kini menghadapi saingan sengit daripada Perodua Alza baharu dan Toyota Veloz baharu, jadi kejayaannya pada 2023 agak goyang. Mungkin model yang diperbaharui akan diperkenalkan untuk meningkatkan jualan.

Mitsubishi-Triton-Phantom-Plus-Edition-Launch-5.0

Mitsubishi Triton, sebaliknya, membentuk 9,697 unit dari segi jualan untuk 2022, peningkatan 4.6% dalam jualan berbanding 2021, menjadikannya trak pikap kedua paling popular di Malaysia di belakang Toyota Hilux dan mendahului Nissan Navara, Isuzu D-Max baharu, Mazda BT-50 baharu dan Ford Ranger baharu. Walau bagaimanapun, Triton mula menunjukkan usianya kerana ia telah wujud paling lama dengan beberapa peningkatan besar sejak awal 2019.

“MMM berbesar hati untuk mencapai rekod prestasi jualan tertinggi pada 2022, dan kami mengucapkan terima kasih kepada setiap pelanggan Mitsubishi di seluruh negara atas sokongan mereka yang tidak berbelah bahagi. Salah satu pencapaian penting kami pada tahun ini ialah kami meraikan trak pikap Triton yang mencapai pencapaian jualan 100,000 unit di Malaysia sejak penubuhan MMM pada tahun 2005. Dari segi produk, kami juga mengalu-alukan berita baik pada penghujung tahun lepas sebagai Pasukan Mitsubishi RALLIART Triton adalah pemenang keseluruhan walaupun menjadi peserta kali pertama di Asia Cross Country Rally (AXCR) pada November. Kereta Rali Triton dibina berdasarkan Triton pengeluaran besar-besaran, dengan hanya sedikit pengubahsuaian pada berat badan dan peralatan keselamatan untuk pertandingan. Semua elemen seperti prestasi tinggi, ketahanan, keselesaan dan pengendalian yang baik telah direka bentuk ke dalam produk asal di pasaran. Kini setiap pelanggan Mitsubishi Motors dapat merasakan DNA sukan permotoran dalam model mereka,” kata Shinya Ikeda, Ketua Pegawai Eksekutif Mitsubishi Motors Malaysia.

Shinya Ikeda Mitsubishi Motors Malaysia CEO

Beliau menambah, “Kami juga berterima kasih kepada rakan kongsi perniagaan kami atas sokongan padu mereka. Tahun lepas, 91% daripada peniaga kami menaik taraf cawangan mereka dengan identiti visual (VI) baharu untuk pengalaman pelanggan yang lebih baik. Menjelang tahun 2023, Mitsubishi Motors memulakan perubahan ke arah yang lebih baik, dan pemilikan pengalaman standard tertinggi. Kami berharap untuk meneruskan trajektori menaik dan mencapai pertumbuhan masa depan bersama-sama.”

Previous post

Peugeot 408 Baharu: Tidak Dijangka Dari Setiap Sudut

Next post

Acara Mitsubishi XPANDER Venture Hujung Minggu Ini Di Shah Alam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *