Kemalangan / Rosak / Recall

Beberapa Petua Mudah Untuk Mencegah Kecurian Kereta

Kecurian kereta akan masih menjadi masalah besar pada tahun 2023, jadi berikut adalah beberapa petua untuk pemandu baharu dan berpengalaman.

Kecurian kereta semakin membimbangkan ramai individu, dan ianya penting untuk mengambil langkah berjaga-jaga untuk melindungi kenderaan anda. Hari ini, banyak kenderaan dijual dengan perisian dan perkakasan pengesanan untuk membantu pemulihan sekiranya kereta itu dicuri. Anda juga boleh menggunakan Apple AirTag atau Tile dan menyembunyikannya dalam petak tayar ganti anda jika anda mempunyai kereta lama tanpa sistem penjejakan built-in sedemikian.

Meninggalkan Airtag dalam but anda boleh membantu mengesan kereta yang dicuri dengan cepat

Walau bagaimanapun, jika kereta itu dicuri dan dilucutkan bahagian penting dan mahal, maka pemulihan bukanlah penyelesaian yang mencukupi. Anda mungkin terpaksa menanggung kos untuk menggantikan bahagian penting seperti bateri 12V, trim dalaman atau luaran, wiper blade, roda dan barang-barang kecil. Pencuri selalunya akan membeli alat ganti yang mahal seperti catalytic converter. Kereta dengan bahagian gentian karbon atau bateri litium atau nikel juga terdedah. Sama seperti kesihatan, mencegah adalah lebih baik daripada mengubati, jadi lihat petua yang dicadangkan oleh Persatuan Insurance Am Malaysia (PIAM) dan badan insurans antarabangsa yang lain.

Catalytic converters sering dicuri dan dijual kerana ia mengandungi bahan berharga

One of the most common ways for thieves to steal cars is by stealing the keys, which can be done by feeding a wire or hook through your letter box or porch window. To prevent this, it’s important to never leave your keys in the hall or on a hook that’s easy to access, and to never leave them on top of your car (or in it) or on the seat of your motorcycle unattended.

Bateri hibrid juga boleh disasarkan oleh pencuri

Satu lagi langkah berjaga-jaga penting ialah jangan biarkan enjin kereta anda hidup, walaupun anda hanya akan hilang seminit. Kereta kadangkala dicuri di pasar raya, stesen minyak, kedai makanan segera dan di ATM.

Apabila anda meninggalkan kereta anda tanpa pengawasan, adalah penting untuk menutup tingkap dan sunroof (jika ada), mengunci semua pintu, dan mengeluarkan kunci dari ignition. Ia juga penting untuk tidak menyembunyikan set kunci kedua di dalam kereta anda, kerana kunci tambahan boleh didapati dengan mudah oleh pencuri yang berpengalaman.

Selain itu, adalah penting untuk tidak meninggalkan dokumen penting seperti penyata bank, bil kad kredit atau maklumat peribadi di dalam kenderaan anda, kerana pencuri boleh menggunakan maklumat ini untuk mencuri identiti anda dan mengakses akaun bank dan kad kredit anda.

Meninggalkan barang berharga di dalam kereta anda dalam apa jua bentuk juga tidak digalakkan. Ya, kereta itu mungkin berasa selamat kerana ia mempunyai kunci, tetapi jika pencuri oportunistik ternampak komputer riba atau tablet di tempat duduk belakang, anda mungkin kembali ke kereta yang tingkapnya pecah. Jika anda mampu membeli filem keselamatan, anda boleh memasangnya untuk meningkatkan perlindungan.

Car-theft-3 1.0

Apabila parking, adalah penting untuk meletak kereta di kawasan yang sibuk dan terang pada waktu malam dan mengelakkan tempat letak kereta yang mempunyai sejarah kecurian atau pecah masuk. Selain itu, adalah penting untuk mempertimbangkan bagaimana kawasan itu mungkin kelihatan dalam gelap, kerana kebanyakan kecurian kereta berlaku pada waktu malam. Anda juga harus mengelak daripada meletak kenderaan di kawasan tanpa pengawasan di mana pencuri kereta mempunyai peluang yang lebih kecil untuk ditangkap.

Untuk menjadikan kereta anda lebih sukar untuk ditarik, adalah penting untuk meletak kenderaan dengan roda anda dipusing ke arah kaki lima dan menggunakan brek tangan anda semasa parking kenderaan. Selain itu, jika anda mempunyai garaj, gunakannya, kerana hampir 50% daripada semua jenayah kereta berlaku betul-betul di luar rumah.

Langkah-langkah lain yang disyorkan untuk mengelakkan kecurian kereta termasuk memasang immobilizer enjin atau suis pemotong bahan api, menggunakan peranti pengunci pada stereng atau tuil gear transmisi, dan melumpuhkan kenderaan anda dengan menanggalkan fius ignition elektronik, wayar coil atau rotor distributor jika anda akan meninggalkan kenderaan untuk tempoh yang lama.

Kecurian kereta semakin membimbangkan dan penting untuk mengambil langkah berjaga-jaga untuk melindungi kenderaan anda. Dengan mengikuti langkah-langkah yang digariskan dalam artikel ini, anda boleh mengurangkan risiko kereta anda dicuri dan menikmati ketenangan fikiran semasa dalam perjalanan.

Previous post

Tesla Kata Diskaun Mereka Beri Bawa Kepada Peningkatan Permintaan

Next post

Harga Mitsubishi eK X EV Hanya Dari RM78,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *