Bisnes

Saham DRB-Hicom Melonjak Apabila Syed Mokhtar Merancang Membelinya

Adakah DRB-Hicom Akan Menjadi ‘Pasar Raya’ Automotif Yang Lagi Besar?

Taikun Malaysia, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary sedang melihat dengan teliti untuk membeli sepenuhnya konglomeratnya DRB-Hicom Bhd, menurut sumber yang mempunyai pengetahuan mengenai perkara itu. Ini telah mendorong harga saham DRB-Hicom naik sebanyak 10 peratus dalam satu hari dagangan.

Ahli perniagaan yang selalu dibelakang tabir sedang berbincang dengan bakal penasihat mengenai pilihan yang boleh melibatkan buyout firma itu, katanya sumber, yang minta untuk tidak dikenal pasti kerana proses itu adalah sulit.

Syed Mokhtar juga sedang menimbang penjualan kepentingan atau cara lain untuk menyelaraskan lagi perniagaan DRB-Hicom, menurut sumber.

Saham itu mencecah RM1.52 dalam masa 15 minit dari permulaan dagangan, sebelum mencapai paras tertinggi RM1.61, atau 10.27 peratus berbanding harga penutupnya pada RM1.46 pada hari Rabu, sejurus selepas rehat tengah hari.

Setakat jam 3.30 petang, saham itu didagangkan pada RM1.57 untuk permodalan pasaran RM3.04 bilion.

Syed Mokhtar owns 56 percent of this Kuala Lumpur-listed firm through an investment vehicle, according to data compiled by Bloomberg. DRB-Hicom prior to today had a market value of RM2.9 billion.

Sementara itu, pada 2012 DRB-Hicom membeli pengeluar kereta nasional Proton Holdings Bhd daripada Khazanah Nasional Bhd. Dalam tempoh lima tahun ia cuba memulihkan syarikat dengan sedikit kejayaan dan pada Jun 2017, DRB-Hicom menjual 49.9 peratus Proton kepada pengeluar kereta China Zhejiang Geely Holding Group Co. Langkah ini juga membolehkan Geely memperoleh saham majoriti dalam jenama kereta sukan British ikonik Lotus Cars.

Kini, kedua-dua Proton dan Lotus menyaksikan kejayaan jualan dan juga jangkauan pasaran yang semakin meluas di seluruh Malaysia dan ASIA.

Menariknya, bahagian automotif konglomerat Malaysia ini juga terlibat dalam pemasangan tempatan kenderaan mewah, kenderaan komersial dan juga pelbagai kenderaan bergerak lain.

DRB_Puspakom-1.0

Di kompleks pemasangannya yang luas di Pekan Pahang, mereka memasang kira-kira 17,000 unit pelbagai model setahun. Jenama automotif terbabit ialah Mercedes-Benz, Isuzu, TATA, Mitsubishi dan pelbagai jenis motosikal yang semakin meningkat dari Jepun dan India.

Terdapat juga kemudahan pendidikan automotif yang ditubuhkan berhampiran kompleks untuk memastikan buruh berkualiti tinggi masuk ke pelbagai kilang automotif.

DRB-Hicom juga merupakan kontraktor pertahanan terkemuka di negara ini di mana DRB-Hicom turut terlibat dengan pembangunan, pemasangan dan pengedaran kenderaan tentera untuk Angkatan Tentera Malaysia.

Sementara itu, perniagaan kumpulan termasuk logistik pemeriksaan kenderaan (Puspakom), operasi pelabuhan dan juga perbankan dan pos dengan pemilikan Bank Muamalat, pemberi pinjaman Islam sepenuhnya dan penyedia perkhidmatan pos nasional Pos Malaysia Bhd.

Previous post

Apakah Rancangan DRB Dengan Menghadiahkan Polestar 2 Kepada Tun M?

Next post

Perodua Bantu Pengedar Sri Lanka Ketika Negara Mereka Berkrisis

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *