Hibrid, Elektrik, HidrogenTrak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Industri Menaruh Minat Besar Untuk Trak Elektrik Bateri Scania

Industri pengangkutan serantau di seluruh dunia telah memesan trak elektrik Scania ini.

Salah satu janji Elon Musk yang lebih menarik ialah Tesla Semi – trak serba elektrik yang akan mengubah dunia logistik secara dramatik dengan pemikiran baharu. Motor elektrik boleh menjadi tork seperti diesel. Sistem brek regeneratif memulihkan semua haba itu dan tidak haus atau terbakar seperti brek trak. Selain itu, teknologi pandu sendiri membantu berbilang trak Tesla Semi mendapat manfaat dengan selamat daripada merangka dalam konvoi yang ketat. Traknya mula dilancarkan di lebuh raya Amerika – tetapi dia mempunyai saingan daripada pembuat trak yang lebih mantap dengan jangkauan yang lebih global – jenama seperti Scania, misalnya.

Scania baru sahaja memperkenalkan kenderaan elektrik bateri mereka untuk pengangkutan serantau pada Jun 2022. Kini, penghujung tahun, mereka telah mengumpulkan 640 pesanan di seluruh dunia dengan momentum yang semakin meningkat. Pelanggan perlu menunggu sehingga sekurang-kurangnya akhir tahun depan, kerana pengeluaran hanya dijangka bermula pada Q4 2023.

“Kami tahu bahawa dengan rangkaian luas kenderaan elektrik kami, kami boleh menawarkan penyelesaian sifar pelepasan yang mampan untuk pelanggan kami. Bilangan pesanan adalah petanda bahawa pasaran semakin bersedia untuk menerima elektrifikasi,” kata Fredrik Allard, Ketua Elektrifikasi, Scania.

Trak elektrik Scania menawarkan logistik pelepasan sifar yang mampan kepada pelanggan mereka. Tetapi ia juga masuk akal untuk beralih kepada elektrik dari sudut kewangan – terutamanya di Eropah. Trak elektrik mereka didatangkan dengan bateri 624 kWh, membolehkan jarak 250km – bukan penyelesaian antara benua, tetapi sesuatu yang boleh berfungsi untuk jarak jauh atau logistik antara bandar.

Lebih-lebih lagi, Scania bukan sekadar menjual kenderaan itu dan membiarkan pelanggan mereka memikirkan selebihnya. Mereka telah menjalinkan perkongsian dan hubungan dengan ramai rakan kongsi tenaga dan infrastruktur. Pemain ini akan membantu menyediakan sistem yang diperlukan, infrastruktur pengecas dan kontrak tenaga yang diperlukan untuk mendapatkan armada elektrik yang beroperasi.

“Jumlah trak elektrik dalam segmen ini yang ditempah setakat ini melebihi jangkaan kami. Kami melihat bahawa terdapat hampir 140 pelanggan beberapa pelanggan berbeza yang telah mula memindahkan armada mereka ke elektrik, dari seluruh Eropah dan juga Mexico. Ada yang menempah lebih daripada 40 kenderaan elektrik setiap satu,” Allard menyambung.

Scania-Electric-Trucks-1.0

Adakah Scania Malaysia akan menjadi yang pertama menawarkan penyelesaian sedemikian di Malaysia? Adakah kerajaan Malaysia akan memberi insentif kepada penggunaan trak elektrik. Kita perlu tunggu dan lihat.

Previous post

Respon Volvo C40 Recharge Online Semakin Popular

Next post

Alfa Romeo Giulia Akan Mendapat… Satu Lagi Facelift

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *