Berita Auto

Alfa Romeo Giulia Akan Mendapat… Satu Lagi Facelift

Inilah sebabnya mengapa Alfa Romeo tidak relevan di banyak pasaran

Generasi semasa Alfa Romeo Giulia mula-mula diperkenalkan pada tahun 2016 dan sejak itu hanya menerima perubahan kecil yang kecuali versi Quadrifoglio yang lebih sporty pada tahun 2020. Kini selepas bertahun-tahun ini, sudah tiba masanya untuk Giulia generasi baharu dan Alfa Romeo memberi kita …. satu lagi facelift …

Terus terang, inilah sebabnya Alfa Romeo sebagai jenama tidak lagi relevan dalam berbilang pasaran termasuk Malaysia. Sudah enam tahun berlalu dan selepas sekian lama, mereka bukannya memberi kita generasi baharu Giulia, yang kita dapat hanyalah peningkatan kecil. Hanya beberapa perubahan estetik dan tidak ada yang lain. Biar betul?

Alfa Romeo adalah salah satu jenama kereta yang lebih popular kerana jenama itu mempunyai ramai peminat dan yang juga mempunyai beberapa kereta mereka, seperti Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, yang ditampilkan dalam banyak permainan arus perdana seperti Forza jadi mengapa tidak menggunakan populariti itu untuk, paling tidak, melakukan apa yang dilakukan oleh jenama kereta lain?

Biasanya kebanyakan pembuat kereta akan membiarkan kereta mereka bertahan 5 tahun sebelum memberi kita generasi baru, sesetengah mungkin mengambil lebih banyak masa dan ada yang kurang daripada itu tetapi untuk sebahagian besar, kebanyakan kereta mendapat satu facelift dan kemudian selepas lima tahun selepas model pra-facelift telah dikeluarkan, generasi baru. Nampaknya Alfa Romeo Giulia tidak mendapat memo itu.

Lagi pun, enjin, transmisi dan drive train kekal tidak berubah dalam semua-baharu (bolehkah anda memanggil kereta ini baharu, lebih-lebih lagi, semua-baharu?) 2023 Alfa Romeo Giulia tetapi kereta itu menampilkan kluster instrumen digital baharu dan kini mempunyai teknologi NFT dan “Alfa Connect Service” baharu yang membolehkan anda mengawal ciri tertentu dari jauh.

Alfa Romeo Giulia 1.0

Reka bentuk luaran keseluruhan juga sebahagian besarnya sama tetapi Alfa Romeo Giulia 2023 kini menampilkan gril hadapan yang direka bentuk semula secara teknikal memandangkan saluran udara dan bahagian tengah semuanya telah diberi kemasan yang unik dan lampu hadapan telah dinaik taraf kepada adaptif LED Penuh. Matriks dalam reka bentuk “3+3” dan lampu belakang yang direka bentuk semula juga.

Selain itu, hampir tiada perubahan lain malah perubahan yang kami perolehi dalam Alfa Romeo Giulia 2023 adalah perubahan kualiti hidup juga. Apa yang difikirkan oleh para eksekutif di Alfa Romeo apabila mereka memberi laluan kepada peningkatan semula ini.

Ini amat mengecewakan kerana Alfa Romeo Giulia sudah cukup umur untuk satu generasi dan mempunyai potensi untuk menjadi keluaran baharu pada tahun 2023 dan sekiranya syarikat itu memainkan kad mereka dengan betul, kereta itu mungkin menjadi bintang baharu. Siapa tahu, ia mungkin mencetuskan kemasukan semula jenama itu ke beberapa pasaran lain juga.

Previous post

Industri Menaruh Minat Besar Untuk Trak Elektrik Bateri Scania

Next post

Saham Tesla Merosot Ke Tahun Terburuk Dalam Sejarah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *