Berita AutoBisnes

Adakah Alfa Romeo Akan Kembali Di Bawah Pejabat Malaysia Stellantis?

Ramai peminat Alfa sedang menunggu jenama itu diperkenalkan semula.

Alfa Romeo baru sahaja kembali ke pasaran Amerika Utara dan jenama model baharu masih sukar dikesan di jalan raya mereka kerana barisan model masih sangat kurang.

Di bawah Stellantis Automotive Group, Alfa Romeo kembali menjadi tumpuan dan meluaskan jangkauannya ke seluruh dunia. Adakah Malaysia termasuk dalam perluasan ini?

Sekiranya anda tidak tahu, Stellantis bermula apabila Fiat Chrysler Automotive, yang mengawal Alfa Romeo, mengumumkan pada Disember 2019 bahawa ia akan bergabung dengan Groupe PSA Perancis.

FCA sudah lama mencari rakan penggabungan untuk mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran Eropah. Apabila rundingan berakhir, Groupe PSA menjadi pelamar bertuah. Proses penggabungan secara rasmi dimuktamadkan pada awal tahun 2021.

Stellantis baharu ialah konglomerasi 14 jenama, masing-masing mempunyai sejarah dan identiti tersendiri. Portfolio besar ini membolehkan Stellantis menawarkan kenderaan dalam pelbagai gaya dan pada julat harga yang besar.

Dengan beberapa jenama dijual di kedua-dua belah Atlantik, dan yang lain hanya dijual di negara tertentu, Stellantis menyediakan bakal pembeli kereta dengan spektrum pilihan yang luas.

Sementara itu, Alfa Romeo mempunyai barisan kenderaan, SUV, crossover yang dijual dan tidak lama lagi, akan ada kebangkitan semula papan nama ikonik seperti GTV, Sprint Veloce dan mungkin juga Alfetta.

Kini, dengan Stellantis mempunyai pejabat wilayah dan juga kilang pemasangan di Gurun, Malaysia, pengembalian Alfa nampaknya sangat mungkin. Kami telah melihat pengenalan semula Peugeot di bawah organisasi baharu ini dengan kerjasama Bermaz Auto Alliance.

Alfa meninggalkan banyak pasaran dalam dekad yang lalu kerana isu kebolehpercayaan dan kekurangan produk baharu. Namun, minat di media sosial untuk Alfa klasik dan juga moden masih tinggi.

Ini adalah disebabkan oleh keunikan reka bentuk mereka, yang boleh dikatakan abadi, dan keupayaan untuk terus diminati di kalangan pembeli kereta mewah dan juga kelas pertengahan.

Bila berkenaan Alfa Romeo, eksklusiviti adalah lebih daripada bilangan kenderaan yang terhad di jalan raya. Alfa Romeos adalah unik. Unik betul. Sama ada gril yang tersendiri, logo yang menarik perhatian atau enjin yang indah, ‘Alfa’ menonjol dalam dunia pematuhan.

Alfa Romeos mempunyai bahasa reka bentuk yang sangat unik, serta semua kenderaan mereka direka bentuk untuk mengutamakan elemen yang sukar untuk diukur, daripada klasik GT Junior ke 166 sedan mewah.

Sudah tentu, jenama itu menggunakan teknologi canggih dengan semua ciri terkini, tetapi penekanan sebenar adalah pada butiran seperti maklum balas jalan raya, keselesaan, semangat dan emosi.

Kemudian terdapat warisan jenama yang hanya sedikit yang boleh tiru atau bayangkan untuk dicapai sepanjang hayat mereka.

Nama ‘Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’ atau hanya “ALFA” dicipta pada tahun 1910 di pinggir Milan. Jurutera dan ahli perniagaan Itali Nicola Romeo mengambil alih pemilikan jenama itu pada tahun 1915, dan lahirlah nama Alfa Romeo.

2021 Alfa Romeo Giulia and Stelvio Quadrifoglio

Sepanjang sejarahnya, jenama itu telah menghasilkan banyak kenderaan legenda dan dikaitkan dengan jurutera dan studio reka bentuk terkenal, seperti Pininfarina. Sungguh mengagumkan apabila mengetahui bahawa Enzo Ferrari, pengasas jenama Ferrari, memandu untuk Alfa Romeo dan membantu menguruskan pasukan perlumbaan mereka pada tahun 1920-an dan 1930-an.

Alfa Romeo menyerlah dengan memenangi Kejohanan Dunia Formula Satu sulung pada tahun 1950, dan jenama itu sekali lagi mengejar kegemilangan dalam kategori teratas perlumbaan permotoran, setelah kembali ke kejuaraan F1 tahun ini sebagai rakan kongsi gelaran kepada Pasukan F1 Sauber .

Kami menunggu dengan sabar untuk pengumuman ‘kepulangan Alfa Romeo’ ke Malaysia.

Previous post

Subaru XV Diperbaharui Dilancarkan Di Malaysia Dengan EyeSight

Next post

BMW Malaysia Tawar Diskaun Komponen, Rebat Tunda Untuk Mangsa Banjir

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *