Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Saham Tesla Merosot Ke Tahun Terburuk Dalam Sejarah

Adakah ini akan membantut R&D Tesla sedikit?

Masihkah anda ingat Tesla pada zaman kegemilangannya? Hampir setahun yang lalu apabila saham syarikat itu tertinggi, maka Ketua Pegawai Eksekutifnya, Elon Musk memutuskan untuk menjual sebahagian sahamnya dan menggunakan semua wang itu membeli, Twitter, dan kini saham Tesla jatuh lebih rendah dari Exxon.

Elon-Musk-1-620x350

Lebih memburukkan keadaan, ini juga bukan sahaja penurunan besar dalam harga saham. Tesla kini berdepan masalah apabila saham syarikat menjunam ke arah bulan, suku dan tahun yang paling teruk dalam sejarah. DALAM SEJARAH. Sekarang, kita boleh duduk di sini dan menganalisis setiap perkara yang membawanya ke sini, tetapi itu memerlukan menerbitkan sebuah tesis.

Kami lebih berminat dengan apakah maksud semua ini untuk Tesla pada masa hadapan berbanding apa yang berlaku pada masa lalu untuk membawa syarikat ke tempat ia berada sekarang. Jadi, persoalan sebenar ialah, adakah ini akan membantut Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) syarikat? Jawapan optimis, mungkin, tetapi jawapan realistik, adalah ia akan terkesan banyak.

Melihat kepada angka, saham Tesla merosot 8.1 peratus kepada USD141.80 selepas ditutup lebih rendah daripada USD150 beberapa hari lalu. Ini adalah kali pertama dalam lebih dua tahun saham syarikat merosot serendah ini. Saham syarikat itu juga turun 48 peratus pada suku ini, suku terburuk dalam sejarah.

Selain itu, saham Tesla juga telah jatuh sebanyak 60.9 peratus setakat tahun ini dan ia hanya akan jatuh lebih jauh sebelum tahun ini berakhir. Juga, kejatuhan ini menjadikan 2022 tahun terburuk untuk Tesla dalam rekod. Jadi nampaknya Tesla akhirnya mencapai titik terendah.

Tesla Caj 2.0

Jadi bagi syarikat seperti Tesla yang telah berinovasi dan dianggap sebagai perintis kereta pandu sendiri dan kenderaan elektrik (EV) tetapi syarikat itu telah berdiam diri sejak sekian lama. Inovasi terakhir (jika anda boleh memanggilnya itu) ialah Tesla Cybertruck.

Tesla belum mengumumkan sebarang inovasi baharu lagi dan terus terang harus menumpukan lebih pada kawalan kualiti berbanding perkara lain dan sudah tentu sedikit R&D masih bermanfaat. Walau bagaimanapun dengan harga saham yang semakin menjunam, belanjawan juga ketat, jadi sejauh manakah kemungkinan R&D benar-benar mendapat hasil?

Kami tidak nampak Tesla dapat melakukan apa-apa dengan R&D buat sementara waktu terutamanya kerana keputusan yang bijak sekarang ialah cuba “menghentikan pendarahan” secara kiasan dan syarikat perlu mencari jalan untuk memulihkan kerugian mereka dan fokus pada jualan dan bukannya R&D.

Amacam? Adakah Tesla R&D masih mampu menghasilkan hasil atau adakah Tesla sudah tenggelam terlalu jauh?

Previous post

Alfa Romeo Giulia Akan Mendapat… Satu Lagi Facelift

Next post

Kita Melihat Secara Dekat Casis BYD Atto 3 - e-Platform 3.0

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *