Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kita Melihat Secara Dekat Casis BYD Atto 3 – e-Platform 3.0

Berikut ialah beberapa maklumat tentang casis e-Platform 3.0 yang mendukung BYD Atto 3.

Awal bulan ini, Sime Darby Motors melancarkan Atto 3 – yang pertama daripada banyak produk BYD yang akan memasuki pasaran Malaysia. Walaupun terdapat banyak kenderaan elektrik dari China yang akan datang ke Malaysia, setiap satu berbeza sedikit dari yang lain. Dengan itu, kami akan meluangkan sedikit masa untuk menerangkan teknologi asas di sebalik casis BYD Atto 3.

BYD Atto 3 ialah kenderaan elektrik bateri (BEV) yang dibina di atas e-platform 3.0 termaju syarikat. Platform ini terdiri daripada beberapa modul utama yang penting kepada kenderaan.

Ini termasuk Sistem Powertrain Elektrik 3-dalam-1 di hadapan, Modul Bersepadu Pengurusan Terma, Unit Kawalan Domain Kanan, Unit Kawalan Domain Kiri, Pemanduan Pintar, Unit Kawalan Domain Kokpit, 8-dalam-1 sistem powertrain elektrik di belakang dan bateri Cell-to-Body Blade betul-betul di tengah-tengah casis. Terdapat juga 89% kecekapan pam haba juga. Platform boleh dikonfigurasikan dengan teknologi pengecasan pantas 800V.

E-platform 3.0 menampilkan BYD OS, yang dikodkan secara dalaman dan terbuka sepenuhnya kepada pembangun.

Bateri Blade juga merupakan highlight Atto 3. Ini adalah salah satu aspek kenderaan BYD yang paling mengagumkan. Syarikat itu memulakan kehidupannya sebagai pengeluar bateri berteknologi tinggi. Bateri Blade ialah revolusi dalam teknologi bateri EV.

Sel tunggal dalam bateri ini disusun bersama dalam tatasusunan sebelum dimasukkan dengan cara yang 50% lebih cekap ruang daripada bateri fosfat besi litium konvensional. Dalam ujian penembusan paku, bateri Blade tidak mengeluarkan api atau asap. Malah, selepas penembusan suhu permukaan menjadi kira-kira 30 hingga 60°C di mana bateri litium terner mungkin mencapai 500°C, terbakar dan mengeluarkan asap. Bateri litium besi fosfat konvensional tidak mengeluarkan api atau asap, tetapi ia boleh mencapai 200 hingga 400°C apabila ditembusi. Bateri Blade juga melepasi keadaan ujian melampau lain, seperti dihancurkan, dibengkokkan, dipanaskan dalam relau hingga 300°C dan dicas berlebihan sebanyak 260%. Tiada satu pun daripada ini mengakibatkan kebakaran atau letupan.

Kenderaan utiliti sukan serba elektrik, BYD ATTO 3 ialah EV berprestasi tinggi yang dibina di atas e-platform 3.0 termaju BYD, dilengkapi dengan kecerdasan, kecekapan, tiada tandingan
keselamatan dan estetika. Bersama-sama dengan ciri yang berkuasa dan inovatif, BYD ATTO 3 mempunyai julat bateri yang mampu bergerak sehingga 480km dengan sekali cas, menyediakan
pemandu dengan ketenangan fikiran.

BYD ATTO 3 boleh didapati dalam dua varian, berharga dari RM149,800 untuk Julat Standard dan RM167,800 untuk Julat Lanjutan, dengan pilihan lima palet warna yang bersemangat, iaitu Surf Blue, Parkour Red, Boulder Grey, Forest Green
dan Ski White.

Previous post

Saham Tesla Merosot Ke Tahun Terburuk Dalam Sejarah

Next post

Mazda CX-90 Plug-in Hybrid Diusik Menjelang Debut Amerika Utara

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *