Berita Auto

Mazda CX-90 Plug-in Hybrid Diusik Menjelang Debut Amerika Utara

Mazda sedang bersedia untuk serangan SUV habis-habisan dan CX-90 baharu akan menerajuinya.

Mazda CX-5 yang pertama menggegarkan pasaran apabila ia mula diperkenalkan pada tahun 2012. Sepuluh tahun kemudian, syarikat itu sedang dalam usaha merombak dan mengembangkan rangkaian SUV yang tersedia. CX-50 telah ditunjukkan lewat tahun lalu sebagai alternatif lasak kepada CX-5. Pada awal tahun ini, Mazda mempersembahkan CX-60 – SUV yang lebih besar dengan enjin yang dipasang secara membujur dan pilihan rangkaian kuasa enam silinder sebaris dan plug-in hibrid pertama jenama itu. Kami tahu CX-70 dan CX-80 akan datang, tetapi syarikat menggoda model yang lebih besar – CX-90 dahulu.

CX-90 akan membuat pelancaran perdana dunianya di Amerika Utara. Ia akan tersedia sebagai kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV), berkemungkinan memperingkatkan emisi dan penarafan penjimatan bahan api. Powertrain e-Skyactiv ini dikatakan ditala khusus untuk pasaran Amerika Utara untuk prestasi dan kecekapan.

Adakah CX-90 akan datang ke Malaysia? Mungkin tidak. Jika CX-90 mula dikeluarkan secara eksklusif di kilang Mazda-Toyota yang dikongsi di Alabama, maka tiada peluanglah untuk datang ke sini. Walau bagaimanapun, jika Mazda juga dikeluarkan di Jepun untuk dieksport ke Australia, maka kami mempunyai peluang untuk mendapatkannya di Malaysia.

Akhir sekali ia terpulang kepada Bermaz untuk menimbang kebolehpasaran kenderaan tersebut. CX-90 berkemungkinan berharga hampir RM400,000 memandangkan struktur cukai ke atas import kenderaan anjakan besar. Sebenarnya, CX-9 Ignite Edition berharga hampir RM350,000 dengan turbo 2.5 liter dan tidak begitu laris.

Walaupun begitu, pasaran SUV premium telah berubah sedikit sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Pada 2016-2020, BMW boleh menjual X5 PHEV pada harga sub-RM400K kerana insentif yang menggalakkan dan enjin 2 liter. Hari ini, hanya Volvo yang mengambil kesempatan daripada harga sub-RM400K itu. Mercedes-Benz dan BMW kedua-duanya kini perlu mempertimbangkan kewujudan Porsche Cayenne yang dipasang tempatan pada harga RM575,000.

Jika sistem PHEV Mazda serasi dengan enjin turbo 2.5L mereka dan kerajaan Malaysia menawarkan harga yang berpatutan, ada kemungkinan Mazda CX-90 PHEV boleh mengisi jurang dalam pasaran yang ditinggalkan oleh X5 PHEV terakhir.

2024 Mazda CX-90

Berikut ialah siaran media Mazda dengan lebih maklumat.

MEDIA RELEASE

Ahead of its world premiere in January 2023, Mazda North American Operations announced the first-ever 2024 CX-90 will be available nationwide as a plug-in hybrid electric vehicle (PHEV).

While this is Mazda’s first plug-in hybrid in the U.S., the CX-90 PHEV will maintain the responsiveness, performance, and driving dynamics that define Mazda vehicles. This all-new e-Skyactiv powertrain, tuned specifically for the North American market, will provide customers with the best of both worlds in terms of performance and efficiency.

Mazda North American Operations is headquartered in Irvine, California, and oversees the sales, marketing, parts and customer service support of Mazda vehicles in the United States, Canada and Mexico through approximately 780 dealers. Operations in Canada are managed by Mazda Canada Inc. in Richmond Hill, Ontario, and operations in Mexico are managed by Mazda Motor de Mexico in Mexico City. For more information on Mazda vehicles, including photography and B-roll, please visit the online Mazda media center at News.MazdaUSA.com.

Previous post

Kita Melihat Secara Dekat Casis BYD Atto 3 - e-Platform 3.0

Next post

Harga Volkswagen Tiguan Allspace Life Turun RM13K Kepada RM159,990

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *