Kemalangan / Rosak / Recall

Tesla Menarik Balik Lebih 1 Juta Kenderaan Bermasalah Tingkap

Kemas kini Tesla Over The Air (OTA) sepatutnya menyelesaikan masalah ini tetapi masih dipanggil balik.

Tesla memanggil balik 1,096,762 unit  kereta Model S 2021-2022, Model 3 2017-2022, 2021-2022 Model X dan Model Y 2020-2022 kerana mereka tidak mematuhi Piawaian Keselamatan Kenderaan Bermotor Persekutuan / Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS). Ini kerana tingkap kuasa mereka mempunyai masalah di mana mereka boleh mencubit penghuni jika sebahagian daripada badan mereka menghalang.

tesla-model-s-by-prior-design-2.0

Tesla sendiri menyedari isu itu semasa menjalankan ujian pengeluaran dari 19 hingga 23 Ogos 2022 dan jurutera Tesla menyifatkan sistem pembalikan tetingkap mempunyai “variasi yang lebih besar daripada jangkaan sebagai tindak balas kepada pengesanan cubitan”.

Jurutera Tesla kemudian mula menguji secara khusus untuk isu ini dengan model syarikat mereka sendiri dan mendapati prestasi pengesanan cubitan dan penarikan balik tidak mematuhi keperluan FMVSS dan tiada kecederaan yang berkaitan dengan isu ini telah dilaporkan setakat ini.

batch_Tesla-Model-3-3.0

Tesla membetulkan perkara ini dengan menukar perisian tegar mereka untuk menjadikan tingkap berfungsi seperti yang dimaksudkan dan mulai 13 September 2022, Tesla telah melancarkan kemas kini perisian untuk semua kenderaan yang baru dihasilkan dan menghantar kemas kini melalui udara (OTA) untuk membaiki kenderaan yang sudah berada di jalan raya.

Tesla pernah memanggil balik kenderaan beberapa kali pada tahun ini jadi seseorang perlu tertanya-tanya apa sebenarnya yang sedang berlaku dengan Tesla sekarang, kami juga telah membincangkan salah satu penarikan balik mereka sebelum ini dan ini sebenarnya merupakan trend yang membimbangkan dan Tesla harus menyelesaikan masalah ini secepat mungkin.

tesla-model-X-wings-3.0

Pada bulan Mei, syarikat itu terpaksa memanggil semula kereta untuk menyelesaikan masalah di mana pemproses sistem infotainmen terlalu panas semasa mengecas pantas dan isu di mana meter kelajuan mempunyai paparan yang tidak betul dan kedua-duanya berlaku pada bulan yang sama juga.

Selain itu, syarikat terpaksa memanggil semula kereta untuk membetulkan isu boombox dua kali, pertama pada bulan Februari untuk melumpuhkan sistem kemudian sekali lagi sama seperti penarikan balik yang ini, semua yang diperlukan untuk membetulkan isu itu ialah kemas kini OTA yang mudah, jadi mengapa Tesla perlu memanggil semula kereta ini apabila kemas kini perisian sudah memadai?

Kami rasa ianya lebih daripada apa yang kita diberitahu tetapi ini mungkin sesuatu yang sangat kecil atau melibatkan sistem rumit yang mungkin sukar difahami ramai. Walau apa pun, Tesla benar-benar perlu memastikan kereta mereka berfungsi dengan betul dengan cepat kalau tidak mereka mungkin kehilangan ramai pelanggan.

Tesla-model-x-4.0
jameslipman.com

Maklumat terima kasih kepada motor1.com dan artikel mereka sepenuhnya dipautkan di sini.

Previous post

Maserati Project24: Maserati Paling Unik Dan Paling Customizable

Next post

5 Peranan Memesonakan Porsche Cayenne Selama 20 Tahun Lalu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *