Berita Auto

5 Peranan Memesonakan Porsche Cayenne Selama 20 Tahun Lalu

Mengimbas kembali Porsche Cayenne sejak 20 tahun yang lalu.

Hari ini, setiap jenama prestasi daripada Lamborghini hingga Ferrari menawarkan SUV, tetapi 20 tahun lalu kita ada hanya Porsche dengan Cayenne. Kembali pada tahun 2002, Porsche Cayenne pertama kali muncul bersama Boxster dan generasi 996 911 untuk membantu pengeluar kereta sukan yang berpangkalan di Stuttgart itu meneroka pasaran baharu. Mereka telah menjual lebih sejuta Cayenne sejak penubuhannya.

Mempunyai SUV di pasaran bermakna buat pertama kalinya, pelanggan mempunyai pilihan untuk menggunakan Porsche dalam beberapa peranan baharu yang menarik. Sepanjang 2 dekad yang lalu, kepelbagaian dan utiliti Cayenne telah dipadankan dengan baik dengan ciri prestasi tinggi dan kualiti tinggi jenama Porsche. Berikut adalah beberapa peranan yang telah dimainkan oleh Cayenne sejak pelancarannya pada tahun 2002.

Cayenne Sebagai Kereta Kamera

Jurutera Ukraine Anatoliy Kokush memenangi Oscar untuk alat ini pada 2006 yang dipanggil ‘The Russian Arm’ yang membolehkan kamera yang dipasang ‘dipandu’ sehingga 150km/j dengan kawalan putaran 360 darjah. Kren 180kg yang distabilkan secara elektronik ini dipasang pada Porsche Cayenne Turbo 2014 dalam salah satu aplikasinya.

Camper SUV

Walaupun kebanyakan daripada kita menyukai kestabilan alamat tetap, sesetengah orang mempunyai semangat yang lebih resah dan mesti terus bergerak. Pada tahun 2021, seorang warga Amerika bernama Harrison Schoen telah menukar Porsche Cayenne 2008 kepada rumah mudah alih yang lengkap dengan katil papan untuk tidur, kanopi dengan lampu disko, kotak bumbung, dapur perkhemahan dan pancuran mandian yang dipasang di atas bumbung. Kereta itu sendiri dilengkapi dengan kit lif 3″ dan mempunyai roda 18″ dibalut dengan tayar all-terrain. Dia mempunyai matlamat untuk melawat setiap taman negara di AS dengan kenderaan ini.

Safety Car Untuk Supercars Championship Australia

Walaupun SUV, Cayenne adalah Porsche yang tulen dari segi prestasi. Untuk menunjukkan bagaimana Cayenne berada di rumah di landasan yang betul, Porsche Cars Australia membekalkan tiga SUV Porsche Cayenne kepada Supercars Championship pada 2017. Supercars Championship ialah siri perlumbaan paling popular untuk kereta jelajah di Australia. Dua daripada unit Cayenne S dikuasakan oleh enjin diesel turbo 4.2L V8 dan ini berfungsi sebagai kereta keselamatan dan kereta perubatan manakala Edisi Platinum Diesel Cayenne ketiga dengan enjin diesel turbo 3.0L V6 berfungsi sebagai kereta litar. Kereta itu datang dengan pelekat tersuai dan lampu kenderaan kecemasan di atas bumbungnya.

Safari Car Di South Africa

Sejak awal, Porsche Cayenne dikonsepkan mempunyai keupayaan off-road yang hebat. Ia bukan sahaja mendapat pelepasan tanah yang tinggi, malah pacuan semua roda sentiasa menjadi standard. Shane Oosthuizen dari Afrika Selatan telah memutuskan untuk menunjukkan betapa sesuainya Cayenne pertama sebagai kenderaan ekspedisi. Dia telah menggunakan Cayenne Turbo dari 2004 dan menukarnya menjadi kereta Safari untuk pengembaraannya merentasi Afrika dan Eropah. Pengubahsuaian termasuk pelepasan tanah yang dipertingkatkan, tayar all-terrain, rak bumbung, bahan api ganti sebanyak 40L, khemah bumbung, awning tarik keluar, peti sejuk 12V dan sistem bunyi digital.

Sebagai Ambulans Untuk Pesakit Serangan Jantung

Dalam situasi kecemasan, anda akan mahu laluan terpantas ke hospital dengan ambulans terpantas. Kebanyakan ambulans berasaskan platform kenderaan komersial kerana ruang yang diperlukan untuk semua peralatan yang diperlukan. Di Madrid bagaimanapun terdapat Porsche Cayenne S E-Hybrid 2015 yang telah dibina khas untuk berfungsi sebagai ambulans dalam kes serangan jantung. Ambulans ini dilengkapi dengan peralatan pengoksigenan membran extracorporeal, yang boleh berfungsi sebagai jantung dan paru-paru luaran untuk memastikan mereka yang mengalami serangan jantung hidup lebih lama. Lebih-lebih lagi, terdapat beberapa rangkaian elektrik untuk versi Cayenne ini, yang membantu ia memindahkan pelepasan bebas melalui bahagian bandar.

Previous post

Tesla Menarik Balik Lebih 1 Juta Kenderaan Bermasalah Tingkap

Next post

JLRM Menang Regional Retailer Of The Year Award 2021/2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *