Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Perjalanan Elektrifikasi Kereta Volvo Sudah Bermula Sejak Awal 90an

Volvo Cars telah lama berada dalam bidang elektrifikasi, dan Malaysia telah menjadi sebahagian daripadanya selama ini.

Volvo Cars ialah salah satu pengeluar kereta pertama yang memberikan komitmen teguh terhadap kemampanan. Mereka telah memberikan diri mereka sehingga tahun 2030 untuk menjadi pengeluar kenderaan elektrik sepenuhnya. Sekarang itu mungkin kedengaran seperti masa yang lama bagi anda dan saya, tetapi pada hakikatnya ia akan menjadi perjuangan yang sukar untuk jenama. Walau bagaimanapun, jenama itu telah menunjukkan komitmennya – menghentikan semua pelaburan selanjutnya dalam pembangunan enjin pembakaran dalaman dan menjanjikan pelancaran EV baharu setiap tahun sehingga 2025.

Volvo EX90 Reveal Jim Rowan

Ini mungkin terdengar seperti elektrifikasi Volvo baru bermula tetapi ini jauh dari kebenaran. Kenderaan utama syarikat untuk generasi akan datang ialah EX90 serba elektrik. Mereka sudah mempunyai dua EV dalam pengeluaran – C40 dan XC40 Recharge Pure Electric.

Setiap model yang mereka tawarkan hari ini adalah elektrik. Perhatikan bagaimana semua model ‘T5’ telah dikemas kini untuk menjadi model ‘B5’? Itu kerana kereta mereka dikonfigurasikan sebagai hibrid ringan secara lalai! Ini akan membantu Volvo Cars mencapai salah satu sasaran penting mereka ke arah 100% kenderaan elektrik – untuk meletakkan 1 juta kereta elektrik di jalan raya menjelang 2025.

Mereka telah melakukannya selama bertahun-tahun! Walaupun pesaing mengutamakan prestasi anjakan besar V8 untuk varian utama mereka, Volvo Cars menawarkan pilihan Enjin Berkembar T8 hibrid plug-in pada kenderaan mereka yang paling berkuasa dan paling mahal.

Dan tidak, itu bukan permulaan perjalanan elektrifikasi mereka. Setakat 2011 Volvo menawarkan V60 Plug-in Hybrid, yang revolusioner pada masa itu. Pada tahun yang sama, Volvo menguji C30 serba elektrik, meletakkan di tangan sekumpulan kecil pelanggan.

Secara kebetulan, ketua projek C30 Electric ialah Lennart Stegland. Beliau kemudiannya menjadi MD Volvo Car Malaysia apabila syarikat itu mula memasang Enjin Berkembar XC90 T8 mereka secara tempatan di Shah Alam.

Jadi, adakah Volvo C30 Electric permulaan peralihan syarikat ke arah elektrifikasi? Jauh sekali. Pada tahun 1992 – Volvo memperkenalkan Environmental Concept Car (ECC). Mereka mereka bentuk kereta ini dari bawah untuk membinanya secekap mungkin dengan bahan yang mampan, casis aluminium yang ringan, dan yang paling mengagumkan – motor elektrik yang berfungsi dalam persediaan hibrid dengan enjin turbin gas.

ECC tidak pernah digunakan untuk pengeluaran tetapi ia menunjukkan berapa lama Volvo telah cuba menjadikan elektrifikasi sebagai sebahagian daripada kenderaan penumpang. Dan melalui perjalanan berbilang dekad ini, kami melihat hasil kerja mereka dan memahami betapa ikhlasnya komitmen mereka terhadap elektrifikasi.

Jadilah sebahagian daripada perjalanan elektrifikasi jenama ini bulan ini dengan kenderaan elektrik hibrid atau bateri Volvo baharu dan dapatkan perkhidmatan percuma selama 5 tahun dengan pakej Perjanjian Perkhidmatan Volvo percuma mereka. Ini terpakai kepada semua kereta yang didaftarkan sebelum 31 Disember 2022.

Previous post

EVE Energy Akan Mendirikan Pangkalan Bateri Litium Di Malaysia

Next post

DC Fast Charger Di Jaguar Land Rover Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *