Hibrid, Elektrik, Hidrogen

EVE Energy Akan Mendirikan Pangkalan Bateri Litium Di Malaysia

Firma China ini akan melaburkan RM1.9 bilion ke dalam pangkalan bateri ini.

EVE Energy Co Ltd ialah syarikat pengeluaran bateri litium China yang ditubuhkan pada 2001 dan disenaraikan pada 2009 dan syarikat itu baru-baru ini telah melabur RM1.9 bilion untuk menubuhkan pangkalan pengeluaran bateri di Malaysia. Nampaknya dengan ini, peralihan kepada elektrifikasi menjadi lebih pantas di negara ini.

Projek asas pengeluaran bateri ini sedang dijalankan oleh anak syarikat Malaysia EVE Energy Malaysia Sdn Bhd syarikat China itu dan akan menyokong perusahaan pembuatan kenderaan dua roda elektrik dan alat kuasa bukan sahaja di Malaysia, tetapi di seluruh Asia Tenggara juga.

EVE sedang menilai berbilang tapak untuk menyediakan pangkalan pengeluaran baterinya termasuk beberapa lokasi di Perak. Projek ini juga akan dilaksanakan secara berperingkat dengan tempoh pembinaan tidak melebihi tiga tahun. Ini boleh membantu mempercepatkan penggunaan EV di Malaysia dengan lebih cepat daripada yang diramalkan pada asalnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Arham Abdul Rahman, berkata “Kami gembira kerana EVE Energy menubuhkan operasi pembuatannya di Malaysia. Peralihan kepada kenderaan elektrik (EV) akan menjadi salah satu peralihan yang paling ketara dalam sektor automotif kami dalam beberapa generasi.”

“Ekosistem bateri litium silinder sepenuhnya bergema dengan baik dengan Aspirasi Pelaburan Nasional dan Dasar Automotif Nasional 2020 dalam merangsang dan mensinergikan ekosistem EV negara, khususnya untuk pengeluaran bateri EV.” tambah beliau.

Toshiba-EV-battery-1.0

Dengan Malaysia dilengkapi dengan bakat dan pakar teknologi yang mahir, Arham Abdul Rahman percaya bahawa kita sebagai sebuah negara adalah “lokasi yang kondusif dan ideal” untuk kejayaan pelaburan EVE Energy dan akan melihat kilang pengeluaran bateri ini berjaya.

Selain itu, pengarah wakil EVE Energy Malaysia, Joe Chan, menyatakan, “Kami mempunyai sejarah panjang dalam bidang tenaga hijau dan matlamat kami adalah untuk menyediakan bateri berkualiti tinggi kepada pelanggan. Penubuhan pangkalan pengeluaran EVE Energy di Malaysia akan membantu membekalkan bateri berkualiti tinggi kepada syarikat di negara ini dan Asia Tenggara.”

Selain itu, Chan juga mendakwa bahawa EVE Energy telah menjadi jenama bateri utama litium terkemuka di dunia sejak beberapa tahun lalu dan menduduki tempat pertama di China. Produk EVE Energy juga digunakan secara meluas dalam bidang yang berkaitan dengan internet of things (IoT) dan internet tenaga dengan bateri syarikat dibekalkan kepada banyak jenama peringkat pertama.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Bernama dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Terserempak Dengan Volvo C40 Electric Sports Crossover Di PJ

Next post

Perjalanan Elektrifikasi Kereta Volvo Sudah Bermula Sejak Awal 90an

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *