Berita Auto

DC Fast Charger Di Jaguar Land Rover Malaysia

Jaguar I-Pace Akan Tiba Di Malaysia Tidak Lama Lagi.

Pada penghujung September tahun ini, pengurusan Jaguar Land Rover membuat kenyataan mengesahkan permulaan penonjolan kenderaan elektrik mereka.

JLR-Showroom-Screenshot-2022-12-06-at-20.32.04

Peralihan kepada EV bermakna pembuat kereta perlu menyediakan kemahiran baharu dengan pekerja yang terlatih untuk membuat dan menservis model bahan api fosil. Terdapat kebimbangan meluas bahawa kurangnya bahagian bergerak dalam EV boleh bermakna kurangnya pekerjaan pembuatan bergaji tinggi dalam industri auto, terutamanya dalam kilang enjin atau transmisi.

JLR-EV-Charging 1.0

Jaguar Land Rover (JLR) berkata ia akan melatih semula “beribu-ribu jurutera automotif dan pekerja pengeluaran yang berkemahiran tinggi, yang sebelum ini bekerja dalam pembangunan kereta pembakaran dalaman, menjadi pakar dalam elektrifikasi, kereta digital dan autonomi.”

Jualan EV telah meningkat dengan mendadak di Eropah sejak dua tahun lalu dan pengharaman kereta bahan api fosil yang semakin meningkat bermakna lebih banyak lagi akan datang. Jenama Jaguar mewah JLR akan menjadi elektrik sepenuhnya menjelang 2025 dan pembuat kereta itu akan melancarkan versi elektrik keseluruhan barisannya menjelang 2030.

JLR telah membangunkan bahan latihannya sendiri dengan kerjasama Universiti Coventry dan Universiti Warwick.

“Pekerja loji di semua peringkat akan memerlukan latihan untuk memastikan mereka boleh bekerja dengan selamat bersama sistem voltan tinggi,” kata JLR.

Sementara itu, Land Rover sudah pun mengeluarkan versi hibrid plug-in Evoque dan juga Discovery Sport yang memerlukan pengecasan pantas.

Kemudian terdapat Range Rover Sport yang akan menyertai Range Rover dalam menawarkan versi kenderaan elektrik menjelang 2024, kerana jenama itu meneruskan misinya menawarkan 6 EV untuk dijual menjelang 2026, dan mempunyai 60 peratus daripada jumlah jualannya datang daripada EV menjelang 2030.

Sementara itu, terdapat Jaguar I-Pace yang ditunggu-tunggu oleh pembeli kenderaan elektrik Malaysia.

Bersih, pintar dan selamat, I-Pace memberikan prestasi kereta sukan yang mampan, teknologi kecerdasan buatan (AI) generasi akan datang dan kepraktisan SUV lima tempat duduk untuk meletakkan Jaguar di barisan hadapan revolusi EV.

Dengan bateri Lithium-ion 90kWh terkini menggunakan 432 sel kantung, I-Pace menyampaikan julat 480km (kitaran WLTP). Pemilik akan dapat mencapai pengecasan bateri 0-80 peratus dalam masa 40 minit sahaja menggunakan pengecasan pantas DC (100kW). Pengecasan rumah dengan kotak dinding AC (7kW) akan mencapai keadaan pengecasan yang sama dalam masa lebih sepuluh jam sahaja yang sesuai untuk pengecasan semalaman.

Satu set teknologi pengoptimuman julat pintar termasuk sistem pra-perasaan bateri: apabila dipasang pada Jaguar I-Pace secara automatik akan menaikkan (atau menurunkan) suhu baterinya untuk memaksimumkan julat sebelum memandu.

Dua motor elektrik rekaan Jaguar, yang menampilkan aci pemacu yang melalui motor itu sendiri untuk kekompakan – diletakkan pada setiap gandar, menghasilkan gabungan prestasi luar biasa 400PS dan 696Nm, dan pacuan semua roda, daya tarikan semua permukaan.

Jaguar I-Pace EV

Ketumpatan tork yang tinggi dan ciri kecekapan tenaga tinggi motor memberikan prestasi kereta sport, melancarkan I-Pace daripada 0-100km/j dalam hanya 4.8 saat. Prestasi serta-merta dipadankan dengan keselesaan perjalanan yang luar biasa dan dinamik pemanduan yang menarik.

Seni bina aluminium EV bespoke menggunakan teknologi rivet dan ikatan termaju untuk memberikan struktur badan yang ringan dan kaku. Bersama-sama dengan pek bateri berstruktur, ia mempunyai ketegaran kilasan 36kNm/darjah – yang tertinggi daripada mana-mana Jaguar.

Bateri diletakkan di tengah-tengah antara dua gandar, dan serendah mungkin dengan pengedap antara perumahan dan lantai bawah.

Lokasi ini membolehkan pengagihan berat 50:50 yang sempurna dan pusat graviti yang rendah: bersama-sama dengan gandar hadapan double wishbone termaju dan gandar belakang Integral Link dengan suspensi udara (pilihan) dan Dinamik Adaptif yang boleh dikonfigurasikan, ini memberikan pengendalian tangkas dan keselesaan tunggangan yang luar biasa.

Jadi, bersabarlah dan tunggu SUV elektrik Jaguar I-Pace tiba di Malaysia… sebelum Raya 2023 pastinya.

Previous post

Perjalanan Elektrifikasi Kereta Volvo Sudah Bermula Sejak Awal 90an

Next post

Adakah Daihatsu Canbus Baharu Ini Perodua Kenari Yang Seterusnya?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *