Berita Auto

Adakah Daihatsu Canbus Baharu Ini Perodua Kenari Yang Seterusnya?

Ia dilancarkan di Jepun, adakah Malaysia akan mendapat versi reka bentuk semulanya?

Daihatsu baru-baru ini telah mereka bentuk semula kenderaan penumpang mini Move Canbus mereka selepas enam tahun dan model baharu ini akan mula dijual di Jepun mulai 13 Julai 2023. Memandangkan Perodua menjalin kerjasama rapat dengan jenama itu, adakah jenama jaguh kami akan melancarkan kereta ini di sini sebagai Perodua Kenari yang dihidupkan semula?

Daihatsu Canbus generasi semasa telah dilancarkan pada 2016 sebagai wagon dengan gaya unik yang berfungsi dan menjual lebih 380,000 unit di negara ini. Sementara itu Perodua Kenari ialah hatchback 5 pintu berdasarkan Daihatsu Canbus generasi kedua.

Fast forward ke masa sekarang dan kami mempunyai dua varian Daihatsu Canbus 2023 serba baharu, model “Stripes G” dan “Theory G” dengan model yang pertama adalah model yang lebih kemas dan lebih halus dan model yang kedua dipasarkan sebagai model yang lebih berkualiti tinggi model. Kedua-dua versi dibina pada platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA).

Selain itu, kedua-dua versi Daihatsu Canbus dilengkapi dengan enjin 3-silinder 650cc (660) yang boleh sama ada secara semula jadi atau pengecas turbo bergantung pada sama ada pelanggan memilih pilihan pacuan dua roda atau pacuan empat roda. Semua versi akan dipasangkan dengan kotak gear CVT.

Berkemungkinan jika Perodua memutuskan untuk memperkenalkan kereta ini di sini, mereka sama ada perlu membuang pilihan aspirasi semula jadi sepenuhnya dan hanya mengekalkan varian pengecas turbo atau memperkenalkan enjin yang berbeza sama sekali. Kami rasa jika Perodua menukar enjin Daihatsu Canbus, ia akan menggunakan enjin Axia semasa kerana ia juga 3 pot.

Tambahan pula, jika Perodua memang akan menghidupkan semula Kenari dan mengasaskannya dari Daihatsu Canbus ini, kami harap mereka mengekalkan bahagian dalamannya seperti sedia ada dengan pilihan warna dua tona dan juga mengekalkan Apple Carplay dan juga menambah Android Auto kerana kesinambungan tambahan itu akan membantu menjual kereta itu.

Sudah tentu, dengan Perodua, keselamatan sentiasa diutamakan jadi jika jenama tempatan itu membawa masuk Daihatsu Canbus, mereka akan mengekalkan kebanyakan, jika tidak semua, ciri keselamatan seperti sistem pemantauan titik buta dan mitigasi salah tekan pedal dan siapa tahu, ia mungkin digabungkan ke dalam pakej Advanced Safety Assist (ASA) baharu.

Persoalannya ialah, adakah Perodua benar-benar merancang untuk menggunakan Daihatsu Canbus untuk menghidupkan semula Perodua Kenari? Nampaknya tidak mungkin kerana Perodua sudah mempunyai banyak kereta yang berjaya tetapi mungkin kereta ini boleh menjadi pilihan bajet baharu jika Perodua mengeluarkan ciri-ciri tidak penting tertentu jadi mungkin kita akan melihat Kenari baharu tidak lama lagi.

Previous post

DC Fast Charger Di Jaguar Land Rover Malaysia

Next post

Jualan Gudang Motosikal Dan Aksesori Untuk Motosikal Idaman Anda?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *