Bisnes

Setakat November Ini Saja Perodua Sudah Menjual 250K Kereta

Prestasi pengeluaran, jualan bulanan dan tahunan Perodua setakat ini mencapai paras tertinggi pada November apabila syarikat kereta kompak nasional itu bergerak pantas dalam memenuhi setiap permintaan.

Pada awal tahun ini, Perodua mengumumkan sasaran jualan yang bercita-cita tinggi sebanyak 247,800 kereta untuk 2022. Ini lebih tinggi daripada rekod mereka sebanyak 240K kereta yang dijual pada 2019. Pada November mereka melebihi sasaran jualan itu dengan 250,795 kereta terjual. Menjelang Oktober 2022, mereka telah menjual 222,203 kenderaan – bermakna jualan November berjumlah kira-kira 25,600 kereta.

2021-Perodua-Myvi-1.5-AV-DSF.my-Review-1.0

Apa yang mungkin lebih mengagumkan ialah angka pengeluaran syarikat. Mereka telah berjaya menghasilkan 258,960 kenderaan pada tahun ini setakat ini mungkin untuk menampung pesanan yang tertunggak berikutan tamat tempoh pengecualian cukai jualan untuk kereta. Paling baik, mereka mengeluarkan 29,149 kenderaan dalam satu bulan – pengeluaran paling tinggi dalam sejarah Perodua.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad mengaitkan ini dengan keupayaan mereka untuk memaksimumkan sumber dalam Perodua dan ekosistem pembekal mereka.

“Pencapaian ini bermakna pada banyak peringkat; yang pertama menunjukkan keupayaan kami untuk memaksimumkan lagi sumber semasa, baik dalam Perodua dan ekosistem pembekalnya. Yang kedua ialah melalui pencapaian ini, kami kini menyedari bahawa kami boleh meningkatkan lagi pengeluaran – dalam jualan dan pengeluaran tanpa melabur dalam kilang baharu atau memperoleh lebih banyak tanah untuk operasi pembuatan kami,” katanya.

“Sejak itu, kami akan terus melabur dalam menaik taraf operasi kami sebagai satu kumpulan dengan penekanan dalam pembangunan pengetahuan dan kemahiran kakitangan kami. Kami juga bekerjasama rapat dengan pembekal dan pengedar kami untuk memastikan operasi mereka mampu memenuhi permintaan dan cabaran masa hadapan.” dia menambah.

Berikut ialah siaran media Perodua dengan maklumat lanjut.

MEDIA RELEASE

Bagi perbandingan tahun ke tahun, jualan Perodua meningkat sebanyak 50.0% kepada 250,795 daripada 167,250 unit yang dijual dalam tempoh yang sama tahun lepas. Peningkatan jualan berbanding tempoh yang sama tahun lepas adalah disebabkan oleh penutupan Covid-19 yang dilaksanakan oleh kerajaan antara Jun dan pertengahan Ogos tahun 2021.

Jualan bulanan juga mencatatkan rekod baharu dengan 28,592 unit pada November 2022, iaitu peningkatan 40.9% jika dibandingkan dengan 20,299 unit yang dijual pada November 2021, dan peningkatan 10.6% jika dibandingkan dengan 25,849 unit yang dijual pada Oktober tahun ini.

Tiga model teratas Perodua yang dijual pada November ialah Bezza dengan 8,089 unit, diikuti Myvi dengan 6,624 unit dan Axia dengan 5,812 unit.

“Kami akan meneruskan momentum jualan dan pembuatan kami untuk memastikan semua pelanggan kami yang dihargai menerima kenderaan Perodua mereka dengan lebih cepat serta memastikan mereka yang menempah kenderaan Perodua dalam tempoh masa pengecualian cukai jualan akan mendapatkan kereta mereka sebelum 31 Mac 2023, ” Dato’ Sri Zainal berkata.

Mengenai penetapan semula sasaran baharu tahun ini, Dato’ Sri Zainal sebaliknya berkata syarikat kereta kompak nasional itu akan mengumumkan jumlah sebenar tahunan keseluruhan pada Januari nanti.

Previous post

Haval H6 Kini Dipasang Secara Tempatan Di Pakistan, Sama Seperti Proton X70

Next post

Tawaran Federal Auto Cars Glenmarie Volvo Certified Damage Repair Centre

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *