Bisnes

Proton Kembali Ke Afrika Selatan Selepas Sedekad Menghilang

Proton secara rasmi kembali ke Afrika Selatan dengan Combined Motor Holdings.

Jenama Proton pernah bertapak dibanyak pasaran yang berbeza sebelum perlahan-lahan menarik diri daripada hampir kesemuanya sekali. Kini dengan produk kejuruteraan Geely dan struktur pengurusan yang ditambahbaik, syarikat itu kini kembali global sekali lagi. Mereka baru-baru ini memasuki semula pasaran Afrika Selatan dengan Combined Motor Holdings (CMH) sebagai pengedar rasmi mereka. Ini adalah sepuluh tahun selepas Proton keluar dari Afrika Selatan.

CMH akan serta merta menjual Proton X50 dan Proton X70, dengan pelancaran kedua-dua model itu serentak dengan pengenalan semula jenama ke negara itu. Kemudian, CMH akan memperkenalkan Proton Saga, tetapi ini hanya akan berlaku lewat tahun 2022 atau awal tahun 2023. Semua model akan diimport sepenuhnya dari Malaysia dengan tiada operasi CKD dirancang.

Apa yang sedang dalam perancangan untuk CMH ialah pengembangan peniaga. Syarikat itu sedang mencari peniaga untuk berkembang kepada 25 peniaga dalam tempoh setengah tahun. 17 yang pertama telah pun melalui latihan jualan dan teknikal. Menurut mereka, mereka mempunyai rangkaian penuh alat ganti dalam stok di pusat pengedaran mereka.

Proton-in-South-Africa-1.0

Berikut ialah siaran media dengan lebih maklumat.

Pertumbuhan dalam volum eksport penting bagi rancangan perkembangan PROTON

Jualan eksport kekal sebagai bahagian penting dalam rancangan perniagaan PROTON. Sedangkan syarikat itu terus menuntut semula bahagian pasaran dalam pasaran automotif Malaysia, ia juga perlu mengeksploitasi potensi yang terpendam dalam pasaran antarabangsa untuk menuju ke arah menjadi jenama automotif terkemuka di rantau ini.

Bagi tahun 2022, jualan eksport pada akhir bulan Ogos berjumlah 4,040 unit, meningkat sebanyak 33.9%
berbanding dengan jumlah jualan bagi tahun 2021. Dengan penambahan Afrika Selatan dalam senarai pasaran eksport, syarikat berharap dapat menamatkan tahun ini dengan peratusan pertumbuhan yang lebih tinggi.

“PROTON sedang giat mengembangkan jualan eksport kerana kami percaya ia adalah salah satu tonggak
kepada peningkatan jumlah keseluruhan kami. Terdapat banyak potensi untuk pertumbuhan dalam pasaran antarabangsa, bukan sahaja untuk jenama Proton tetapi untuk industri automotif tempatan juga. Oleh itu, kami ingin bertapak kukuh sementara pasaran ini masih boleh diakses. Matlamat kami adalah untuk mencapai 6,000 jualan eksport tahun ini dan sementara kami yakin mencapai matlamat ini, kami mesti gigih berusaha untuk mengenal pasti rakan kongsi yang sesuai untuk memasuki lebih banyak negara bagi mencapai matlamat yang lebih besar pada masa hadapan,” kata Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, PROTON.

Previous post

Volvo Cars Lantik Johan Ekdahl Sebagai CFO

Next post

Mitsubishi Xpander Kekal Best Seller Walaupun Saingan Hebat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *