Bisnes

Volvo Cars Lantik Johan Ekdahl Sebagai CFO

Berikutan IPO Volvo Cars pada 2021, syarikat itu kini mempunyai CFO baharu untuk mengambil alih tampuk pemerintahan.

Dalam segmen premium, Volvo Cars telah menjadi teladan selama separuh dekad yang berlalu. Walaupun masih jauh daripada menumbangkan gergasi Jerman seperti BMW dan Mercedes-Benz, pengeluar kereta Sino-Sweden itu telah menceroboh masuk bahagian pasaran Jerman selama ini. Syarikat itu baru sahaja mengumumkan IPO tahun lalu dengan CFO Björn Annwall mengawasi kewangan mulai April 2021 selepas CFO terakhir mereka Carla De Geyseleer meletakkan jawatan atas sebab peribadi.

Kini, syarikat itu telah melantik CFO baharu – Johan Ekdahl. Ekdahl telah bersama syarikat itu sejak 2015 dan telah menerajui perakaunan global dan pelaporan kumpulan sejak 2017.

Jim Rowan, Chief Executive and President

“Johan adalah pemimpin yang teguh yang menggabungkan kepakaran kewangan dengan pengetahuan mendalam tentang perniagaan kami. Latar belakang dan pengalamannya akan menjadi penting dalam peranannya sebagai CFO untuk membantu kami mempercepatkan ke arah cita-cita strategik kami dan menjadi pembuat kereta elektrik sepenuhnya menjelang 2030”,

Jim Rowan, Presiden dan Ketua Eksekutif Volvo Cars.

Johan sangat berkelayakan dengan ijazah sarjana dalam Perniagaan dan Ekonomi dari Universiti Gothenburg. Beliau juga mempunyai pengalaman sebagai juruaudit bertauliah di EY.

Johan-Ekdahl-3.0

“Kedudukan kewangan kami kukuh, dan kami bersedia untuk mencapai cita-cita strategik kami. Kewangan memainkan peranan penting dalam perjalanan itu, dan saya berharap untuk terus bekerjasama dengan pasukan Volvo Cars yang hebat untuk memacu pertumbuhan mampan dan menguntungkan kami”

Johan Ekdahl, CFO Volvo Cars.

About Volvo Cars

Volvo Cars was founded in 1927. Today, it is one of the most well-known and respected car brands in the world with sales of 661,713 cars in 2020 in about 100 countries. Volvo Cars has been under the ownership of the Zhejiang Geely Holding since 2010.

As of December 2020, Volvo Cars employed approximately 40,000 (41,500) full-time employees. Volvo Cars’ head office, product development, marketing and administration functions are mainly located in Gothenburg, Sweden.

Volvo Cars’ head office for APAC is located in Shanghai and for Americas in Mahwah, NJ. The company’s main car production plants are located in Gothenburg (Sweden), Ghent (Belgium), South Carolina (US), Chengdu and Daqing (China).

Under its company purpose, Volvo Cars aims to provide customers with the Freedom to Move in a personal, sustainable and safe way. This purpose is reflected into a number of business ambitions: for example, by the middle of this decade it aims for half of its global sales to be fully electric cars, half of its sales to be online and half of its software to be in-house. Volvo Cars is also committed to an ongoing reduction of its carbon footprint, with the ambition to be a climate-neutral company by 2040.

Previous post

Subaru Crosstrek Generasi Ketiga Terbaharu Bukan Lagi ‘XV’

Next post

Proton Kembali Ke Afrika Selatan Selepas Sedekad Menghilang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *