Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mercedes-AMG C 63 S E Performance 4-Cylinder PHEV Serba Baharu!

Ia akhirnya menjadi juga – model AMG C63 dengan enjin 2 liter tetapi lebih berkuasa berbanding sebelum ini.

Dengan model W206 C-Class baharu datang versi AMG. Kita sedia maklum bahawa Mercedes-AMG C43 4MATIC didatangkan dengan 2.0L dengan sistem 48V dan rangkaian kuasa hibrid ringan dengan 402hp dan 500Nm tork. Tetapi kini kami mempunyai maklumat rasmi tentang model C63 baharu – ia adalah hibrid plug-in 2L!

W206 berprestasi tinggi serba baharu akan digelar Mercedes-AMG C63 SE Performance. Penjana kuasanya terdiri daripada enjin pengecas turbo 2.0L, motor elektrik 2-kelajuan pada gandar belakang dan sistem 4MATIC pacuan semua roda buat kali pertama pada model C63. Kereta ini juga mendapat electronically controlled limited-slip rear differential. Walaupun C63 yang keluar menampilkan V8 pengecas turbo berkembar dengan tork sehingga 500hp dan 700Nm, model baharu ini mempunyai tork 680hp dan 1020Nm! Terdapat juga Mod Drift walaupun sistem 4MATIC, dan stereng gandar belakang aktif sebagai standard.

C 63 S E Performance baharu memecut dari 0-100km/j dalam hanya 3.4 saat dan memuncak pada 280km/j dengan pilihan Pakej Pemandu AMG.

Menurut Mercedes-AMG mereka sedang menggunakan teknologi Formula 1nya ke dalam rangkaian kuasa 400V eksklusif AMG dan persediaan bateri baharu. Bateri dalam C63 SE Performance baharu direka untuk nyahcas pantas dan pengunaan kuasa tinggi dengan penyejukan terus yang inovatif untuk sel. Ia dipasang di atas gandar belakang dalam reka bentuk yang padat. Jangan terlalu mengharapkan pemanduan elektrik tulen pada hibrid ini – Mercedes hanya menjangkakan jarak elektrik sejauh 13km.

Akan ada versi sedan dan wagon untuk C63 SE Performance ini. Berbanding dengan W206 C-Class standard, model AMG ini adalah 83mm lebih panjang dengan trek yang jauh lebih lebar dan juga jarak roda 10mm lebih panjang. Ini menghasilkan rupa yang lebih berkuasa dan berotot untuk model C63 baharu. Satu lagi ciri yang berbeza ialah saluran keluar tipis udara di tengah bonet yang bertukar menjadi dua powerdome.

Terdapat juga lambang AMG hitam dan bukannya bintang Mercedes dengan kalungan laurel pada bonet. Model AMG 63 baharu ini turut mendapat gril radiator gaya Panamericana, apron hadapan AMG serta bahagian masuk dan bahagian aero yang lain. Dua daripada panel udara dikawal secara elektronik. AMG C63 S E Performance juga didatangkan dengan skirt sisi yang padan, apron belakang, diffuser, dua trim dwi paip ekor dan spoiler.

Mercedes-AMG-C63-S-E-Performance-1.0

Menggenapkan reka bentuk baharu ialah satu set sama ada roda 19″ atau 20″ dalam persediaan berperingkat. Pelbagai pilihan cat dan pilihan boleh disesuaikan tersedia termasuk pakej AMG Exterior Carbon Fiber atau Night, serta Pakej Aerodynamics AMG.

Di dalam, C 63 S mendapat tempat duduk sukan AMG dalam upholsteri khas dan corak jahitan tersendiri. Sekatan kepala hadapan mendapat lambang AMG timbul. Tempat duduk AMG Performance pilihan adalah pilihan dengan bolster sisi yang ringan. Upholsteri kulit Nappa boleh dipilih dengan pilihan warna kontras.

Stereng AMG Performance didatangkan standard dengan reka bentuk jejari berkembar. Buat pertama kalinya, tahap penjanaan semula sistem hibrid boleh dipilih melalui butang yang dipasang pada stereng.

AMG juga telah merumuskan bunyi signature Acoustic Vehicle Alerting System baharu. Ini ialah bunyi AMG termodulat frekuensi rendah yang dipancarkan melalui pembesar suara di hadapan dan belakang. Ia juga boleh diperhatikan dari dalam kereta.

Previous post

Ford Everest Baharu Dilancarkan Dengan Harga Dari RM263,888

Next post

Audi RS5 Sportback Kini Di Malaysia Dengan Harga RM809k

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *