Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volkswagen ID.4 Dilancarkan Di Malaysia – Harga RM228k

Yang mana satu? Volkswagen ID.4 atau EV6 atau IONIQ 5?

Sudah dilihat beberapa kali dalam setahun lalu sedang diuji di Malaysia dan baru-baru ini telah dikongsi di media sosial oleh kakitangan kanan pejabat VW Malaysia semasa satu acara pengembaraan mereka.

Kereta elektrik ini dijadualkan untuk dilancarkan tidak lama lagi dan tidak akan datang untuk mencabar kenderaan Volkswagen berkuasa petrol semasa seperti Golf, Passat atau Arteon, sebaliknya ia sedang melihat untuk mengambil sebahagian daripada keseronokan yang dinikmati oleh Hyundai IONIQ 5 yang berharga daripada RM199k kepada RM259k dan KIA EV6 yang dilancarkan baru-baru ini yang mempunyai harga yang lebih tinggi iaitu RM300k.

Volkswagen-ID.4_cockpit-rear-5.0

Dengan harga jualan British daripada £37,000 untuk model asas mutlak (iaitu kira-kira RM195,000) kepada harga purata £43,000 (iaitu kira-kira RM227,000) pemenang kereta terbaik dunia 2021 elektrik ini mungkin berharga tepat bersebelahan VW Golf GTI Mk8 yang popular.

Lebih-lebih lagi, sebagai model kedua daripada jenama yang akan dilancarkan pada platform MEB khusus, ia menawarkan pendigitalan dan ketersambungan yang terkemuka dalam kelasnya dengan rangkaian kuasa elektrik dan susun atur bateri yang sangat cekap.

Sistem bateri MEB dibangunkan dan dikilangkan di tapak Brunswick dan Foshan. Elemen teras motor elektrik iaitu pemutar dan pemegun dibekalkan daripada loji komponen Salzgitter. Dan dengan Pusat Sel Bateri Kecemerlangan (CoE), pengetahuan seluruh Kumpulan untuk teknologi bateri juga disertakan dalam Salzgitter.

Warna kabin Volkswagen ID.4 ini mungkin Florence Brown dan bahagian luarnya mungkin mempunyai empat warna cat metalik iaitu: Glacier White, Blue Dusk, Manganese Grey dan Honey Yellow.

Julat Volkswagen ID.4 WLTP adalah sehingga 500 kilometer yang mengagumkan daripada kapasiti bateri 77 kWj (bersih).

Ia juga mendapat manfaat daripada keserasian pengecasan pantas sehingga 125 kW, dengan keupayaan menambah jarak sehingga 320 kilometer dalam masa 30 minit sahaja.

Dengan kuasa 204 PS dan tork 310 Nm serta-merta, pacuan roda belakang ID.4 1ST melengkapkan pecutan 0 hingga 100km/j dalam 8.5 saat (2 saat lebih perlahan daripada Golf GTI) sebelum kelajuan maksimum dicapai pada 160km/ h, di mana dibenarkan.

ID.4 dihasilkan di kemudahan Zwickau di Jerman, dengan pengeluaran kereta itu adalah neutral karbon. Pada masanya, lima kilang di tiga benua akan mengeluarkan SUV elektrik baharu.

Selain Zwickau, kilang Cina Anting dan Foshan akan memulakan pengeluaran sebelum penghujung 2021.

Previous post

Great Wall Motor Bina 10,000 ‘Kenderaan Tenaga Baharu’ Di Thailand

Next post

Ferrari Purosangue Muncul Dengan Perkadaran “Crossover/SUV”

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *