Berita Auto

Volkswagen Golf R-Line CKD Berharga RM169,990

Harga Volkswagen Golf R-Line dianggarkan RM155K-165K, tetapi sebaliknya ia dihargakan RM170K

Pada Februari 2022 lalu, Volkswagen Passenger Cars Malaysia mempratonton Golf pemasangan tempatan yang pertama. Golf MK8 akan datang ke Malaysia dalam bentuk CKD dengan penggayaan R-Line dan tiada ADAS. Dianggarkan hatchback segmen-C akan mendapat harga antara RM155,000 dan RM165,000 apabila mereka membuka tempahan.

Walau bagaimanapun, itu mungkin anggaran dengan pengecualian SST. Kini kereta penumpang tidak lagi dikecualikan daripada SST, Golf R-Line akhirnya dilancarkan dan tanda harganya ialah RM169,990 – hampir RM5,000 lebih tinggi daripada jangkaan.

Volkswagen Golf R-Line mempunyai kepentingan istimewa sebagai satu-satunya hatchback segmen C pemasangan tempatan di Malaysia. Ia bersaing dengan Civic generasi ke-11 yang sangat berjaya dan mempunyai tentangan yang sukar, tetapi peminat VW telah lama menunggu ketibaan Golf yang lebih mampu milik.

Semua model Golf terdahulu telah diimport sepenuhnya. Volkswagen pada masa lalu memilih untuk bersaing dengan Civic dengan sedan segmen C mereka sendiri, Jetta. Tetapi produk itu akhirnya ditarik dari bilik pameran sama sekali.

Volkswagen Golf R-Line yang dipasang tempatan didatangkan dengan roda aloi Valencia 17″, penyudah paip ekzos tiruan trapezoid siap dengan krom, kawalan iklim auto 3 zon, tempat duduk sukan dan banyak lagi.

Ia boleh didapati dalam warna Moonstone Grey, Kings Red, Atlantic Blue, serta Deep Black dan Oryx White dengan kesan pearl. Volkswagen Golf R-Line didatangkan dengan penyelenggaraan percuma selama 3 tahun dan waranti perbatuan 5 tahun/tanpa had dengan bantuan di tepi jalan selama 5 tahun.

Berikut ialah siaran media Volkswagen dengan lebih maklumat.

Siaran Media

Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) berbesar hati untuk mengumumkan pengenalan Golf R-Line serba baharu dan digital sepenuhnya yang ditawarkan dari harga RM169,990.

Model serba baharu itu mengekalkan reka bentuk Golf yang tidak ditelan zaman. Namun, ia kini lebih sporty dan ekspresif, terima kasih kepada gayaan R-Line. Direka dengan tumpuan kepada kecekapan aerodinamik, bampar hadapan berbentuk C itu lebih rendah untuk prestasi yang lebih responsif. Penampilan sporty itu disempurnakan lagi dengan rim aloi Valencia bersaiz 17” dan sepasang paip ekzos krom hiasan berbentuk trapezoid. 

Reka bentuk dan ciri pada Golf serba baharu ini dicipta untuk memberi keterujaan. Manakala prestasi adalah lebih daripada yang disangkakan. Di bawah hud Golf R-line terletak enjin turbo 1.4TSI berkuasa 150PS dan tork 250Nm yang dipadankan dengan transmisi lapan kelajuan shift by wire.

Sebagai generasi Golf paling progresif, aspek digital Golf R-Line ditingkatkan untuk lebih kemudahan dan ketersambungan yang lancar. Operasi intuitif kereta ini disokong oleh sistem kawalan suara pintar yang boleh diaktifkan dengan mudah melalui “Hello Volkswagen” atau menekan butang suara pada stereng. Ia memberi maklum balas kepada arahan suara seperti “Saya sejuk” dan akan menaikkan suhu pendingin hawa. 

Pengecaman dan kualiti suara untuk panggilan telefon adalah jelas kerana ia mampu mengesan individu yang bercakap (pemandu atau penumpang), seterusnya memberi respons sewajarnya, seperti mengenal pasti zon pendingin hawa mana yang perlu diubah suai.

Pengarah Urusan VPCM, Erik Winter berkongsi keterujaannya dengan pelancaran ini. “Kami berbangga kerana mampu memasang Golf yang ikonik ini di Malaysia. Ia menjadi peluang terbaik untuk memiliki sebuah Golf yang dihasilkan oleh rakyat Malaysia, di samping teknologi dan ciri terkini dalam generasi terbaharu ini. Golf R-Line serba baharu dan digital sepenuhnya ini merupakan satu inspirasi. Ia adalah hatchback yang anda ingin dilihat memandunya.”

VPCM menyokong pelanggan melalui perkhidmatan selepas jualan dengan penyelenggaraan percuma selama tiga tahun, selain jaminan tanpa had perbatuan dan bantuan tepi jalan selama lima tahun.

Tempahan dan pandu uji boleh dibuat di semua pengedar sah Volkswagen di seluruh negara. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.volkswagen.com.my

GolfVolkswagenVolkswagen Golf Mk8Volkswagen Golf R-LineVolkswagen Passenger Cars Malaysia

Previous post

Liberty Mutual Ambil Alih AmGeneral Insurance Berhad

Next post

Honda HR-V Semua Baharu Sudah Terima 23,000 Tempahan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *