Berita Auto

Ferrari Purosangue Muncul Dengan Perkadaran “Crossover/SUV”

Ferrari Purosangue akhirnya telah didedahkan tetapi hanya akan dijual lewat tahun depan.

Hampir setiap pengeluar kereta berprestasi mempunyai SUV. Porsche yang mulakannya DUA PULUH tahun lalu dengan Cayenne. Kemudian, kami mendapat Lamborghini Urus, Aston Martin DBX, Maserati Levante dan beberapa kenderaan lain yang sangat mewah daripada Rolls-Royce dan Bentley yang tidak ada tempat untuk selaju itu. Kini kami akhirnya mempunyai pesaing daripada Ferrari – Purosangue.

Ferrari Purosangue adalah, untuk semua maksud dan tujuan, sebuah SUV. Walau bagaimanapun, Ferrari mengakui ia menggunakan susun atur dan perkadaran inovatif yang sama sekali berbeza berbanding dengan “apa yang dipanggil crossover atau SUV”. Jadi ia BERSAING dengan SUV, tetapi ia dilakukan secara berbeza.

Untuk bersikap adil, mereka telah melakukan perkara yang berbeza berbanding pesaing utama mereka. Pertama sekali, ini adalah satu-satunya SUV berprestasi yang menampilkan V12 beraspirasi semula jadi. Lebih-lebih lagi, enjin itu dipasang di belakang gandar hadapan untuk pengagihan berat seperti supercar sebanyak 49:51. Kotak gear dipasang di belakang enjin, tetapi menghantar outputnya ke Unit Pemindahan Kuasa (PTU) di HADAPAN enjin untuk pengambilan unik pada garis pacuan semua roda.

V12 65 darjah di sini menggantikan 6.5L dan mempunyai output 725PS pada 7,750rpm yang menakjubkan. Angka tork juga mengagumkan pada 716Nm, dengan 80% daripada ini datang pada putaran yang lebih rendah. Memandu keempat-empat roda ialah Transmisi Dwi-Clutch F1 Ferrari dengan 8 kelajuan hadapan.

Gabungan ini cukup untuk menghantar 2033kg Purosangue ini dari 0-100km/j dalam masa 3.3 saat dan terus kepada 310km/j. Boleh tahan.

Setakat kepraktisan, ini mungkin usaha terbaik Ferrari. Ia mempunyai ruang but 473 liter dan tangki bahan api 100 liter untuk perjalanan berinspirasikan GT. Ferrari Purosangue memuatkan 4 dalam konfigurasi 2+2 setua legasi Prancing Horse itu. Walaupun ini adalah kereta kelas ‘GT’ terbesar syarikat, ia dibina di atas casis baharu sepenuhnya yang memastikan ketegaran tanpa kompromi. Struktur casis yang lebih rendah diperbuat daripada aloi aluminium berkekuatan tinggi, manakala bahagian lain cangkerang badan mempunyai gentian karbon dan keluli berkekuatan tinggi dalam pembinaannya.

Hampir setiap pembukaan Purosangue adalah unik. Hud adalah berengsel hadapan, pintu belakang berengsel belakang dan palka belakang aluminium mempunyai engsel gooseneck yang unik untuk bentuk unik di kawasan spoiler atas.

Terdapat banyak perkara lain yang boleh disebut, tetapi Ferrari berjaya menghasilkan satu lagi juara. Sesetengah mungkin merungut hakikat bahawa mereka akhirnya tunduk kepada tekanan pasaran, tetapi Ferrari kini merupakan syarikat tersenarai awam yang berdiri sendiri dan ia perlu menjana wang untuk pelaburnya.

Ferrari berjaya menghasilkan ‘SUV’ pertama mereka atau apa sahaja yang mereka mahu panggil gaya badan ini, dengan cara yang paling Ferrari mungkin. Lihat sahaja semua pesaing mereka. Mereka semua berkongsi alat ganti atau R&D dengan jenama lain dan masih mengenakan harga yang tidak masuk akal untuk keeksklusifan imej jenama mereka. Ferrari Purosangue berdarah murni dalam setiap aspek. Baca lebih lanjut tentangnya di sini.

Previous post

Volkswagen ID.4 Dilancarkan Di Malaysia - Harga RM228k

Next post

Utopia Pagani Menggabungkan Dahulu Dan Sekarang Dengan Sempurna

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *