Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BYD Memendekkan Tempoh Waranti Di Australia Sejurus Sebelum Penghantaran

BYD menukar syarat jaminan di Australia sebelum penghantaran pelanggan bermula.

Pada bulan Februari yang lalu, pengeluar kenderaan elektrik dan bateri China BYD mula menawarkan SUV elektrik Atto 3 di Australia. Buku tempahan dibuka dan pengedar tempatan EVDirect mengumumkan bahawa kereta itu akan datang dengan jaminan 7 tahun tanpa had perbatuan. Walau bagaimanapun, mereka telah menyemak semula dasar jaminan itu. Minggu ini, tapak web permotoran Australia Drive melaporkan bahawa tapak web Australia BYD mengemas kini syarat jaminan dan menghantar notis kepada pelanggan mereka yang akan datang. Skim jaminan baharu telah disediakan. Daripada 7 tahun dan perbatuan tanpa had, kereta itu kini dilindungi selama 6 tahun dengan had perbatuan 150,000km. Lebih-lebih lagi, perlindungan waranti kini telah dikurangkan untuk perlindungan bahagian yang kurang berbanding sebelum ini. Kini terdapat juga waranti berasingan selama 3-4 tahun untuk infotainment, TPMS dan bahagian suspensi.

Melihat kepada yang positif, jaminan pada bateri telah dipanjangkan kepada 8 tahun perlindungan dengan had perbatuan 160,000km. Wakil Australia BYD menjelaskan bahawa dasar BYD sedang diseragamkan untuk rantau Asia-Pasifik, bermakna perjanjian waranti inilah yang mungkin kami dapat apabila BYD akhirnya membuka kedai di Malaysia.

Pengarah Urusan EVDirect menjelaskan bahawa pada peringkat awal, BYD belum lagi menetapkan polisi waranti global mereka, jadi syarikat mereka menghasilkan polisi perlindungan 7 tahun untuk mencerminkan apa yang ditawarkan oleh saingan MG ZS EV. Polisi jaminan 8+6 tahun baharu ialah polisi BYD yang mengatasi janji awal EVDirect. Ia dikatakan mencerminkan permintaan pelanggan untuk perlindungan yang lebih lama ke atas bateri, yang, secara adil, biasanya merupakan bahagian yang paling banyak mengalami wear & tear EV. Ia biasanya juga salah satu bahagian yang paling mahal untuk diganti.

BYD Japan

Peliknya, jaminan bateri Cina BYD dikatakan sebagai jaminan ‘seumur hidup’. Walau bagaimanapun, ini bukan mudah untuk dilaksanakan di Australia, di mana undang-undang perlindungan pengguna sangat sukar. Lebih-lebih lagi, EVDirect berhasrat untuk mencuba kaedah pemilikan yang berbeza termasuk langganan dan pembiayaan, yang akan menjadikan jaminan bateri seumur hidup sukar untuk dilaksanakan.

BYD blade battery

Walaupun bukan jaminan seumur hidup, perlindungan bateri Australia BYD masih sihat. Ia adalah dua kali ganda apa yang Tesla tawarkan pada keseluruhan kereta mereka dan hampir sepadan dengan apa yang diharapkan dalam industri. Ia tidaklah sebaik Lexus.

Previous post

Isuzu D-Max X-Terrain Ikon 4X4 Gaya Hidup KL Fashion Week 2022

Next post

smart Dan BRABUS Bergabung Memberi Peminat smart #1 BRABUS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *