Berita Auto

Mengapa Kita Ada 33.3 Juta Kereta Berbanding 32.6 Juta Penduduk

Berapakah bilangan kereta yang masih berjalan dan dikenakan cukai jalan?

Itulah persoalannya dan angka yang kita patut tahu dahulu. Di Malaysia pada hari tertentu kita melihat kereta terbiar di merata tempat, di kawasan kejiranan, komuniti berpagar dan juga di tempat letak kereta. Selama bertahun-tahun, ramai pemilik bengkel kereta yang ada pelanggan yang membawa kereta lama mereka untuk pembaikan besar dan kemudian tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk membayar bil pembaikan jadi kereta itu tersadai di luar bengkel selama berbulan-bulan malah bertahun-tahun dan bengkel itu mempunyai ‘modal ‘ terikat dengan kereta-kereta ini.

Pemilik bengkel tidak boleh menjual kereta itu dan selepas lama kelamaan mereka mungkin mengeluarkan beberapa alat/barang dari kereta itu untuk digunakan oleh pelanggan lain, atau kereta ditarik dan dihapuskan oleh majlis bandaran kerana mereka mempunyai banyak ‘saman parking yang tidak dibayar’. Pandu saja ke Subang Jaya USJ1 atau Taman Medan di luar Jalan Klang Lama di mana terdapat berpuluh-puluh bengkel kereta dan anda akan lihat beratus-ratus kereta buruk tersadai.

Kemudian ada pemilik kereta yang mempunyai ikatan sentimental dengan kereta lama mereka, bukan kereta klasik, hanya kereta lama dan mereka tidak mahu menjualnya. Pusing-pusing di mana-mana komuniti perumahan dan anda pasti akan melihat satu, dua atau lebih kereta di dalam garaj malah di luar berkarat dan reput di bawah cahaya matahari. Berhenti dan tanya pemilik sama ada mereka bersedia untuk menjual dan anda akan mendapat jawapan ‘TIDAK’!

Kemudian ada juga banyak kereta lama yang murah yang dijual kepada warga asing yang datang ke Malaysia untuk bekerja atau belajar. Mereka membeli kereta murah di bawah RM10,000 seperti W124 Benz lama atau Camry generasi pertama dan mereka memakainya sampai habis dalam tempoh 1 atau 2 tahun dan kemudian hanya membuang kereta itu di lapangan terbang dalam penerbangan pulang ke negara masing-masing atau biarkannya sahaja diparkir di flat mereka.

Jangan lupa juga pula kepada kereta mereka yang sudah arwah. Terdapat ramai warga tua Malaysia yang sudah ‘meninggal dunia’ dan kereta mereka tidak boleh dipindahkan kepada pemilik baharu dan anak-anak mereka yang masih hidup mendapati proses itu terlalu sukar dan memenatkan dan hanya berputus asa dan membiarkan kereta itu jadi besi buruk.

Jadi, apabila laporan e baru-baru ini menyebut terdapat 33.3 juta kenderaan di Malaysia dan populasi di negara ini kurang sedikit iaitu 32.6 juta, ia bukanlah satu kesilapan. Sebenarnya, angka itu ialah jumlah kereta yang didaftarkan untuk kegunaan sejak April 1946 dan Malaysia tidak mempunyai polisi penghapusan kereta yang mengeksport kereta lama ke negara dunia ketiga (seperti Singapura).

Jadi, berapa banyak kereta yang ada cukai jalan yang masih berjalan harus menjadi persoalannya. Kereta on the road. Jangan kira kereta buruk, karat, tersadai, lupus.

Previous post

Jualan UMW Toyota Motor Mencecah 7,579 Unit Pada Mei

Next post

EEZI Vc Adalah EV Kompak Dengan Cita-cita Menyaingi Kereta Elektrik Smart

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *