Hibrid, Elektrik, Hidrogen

EEZI Vc Adalah EV Kompak Dengan Cita-cita Menyaingi Kereta Elektrik Smart

Adakah EEZI Vc akan dilancarkan tepat pada masanya untuk melawan EV Smart #1?

Suasana kenderaan elektrik penumpang kebanyakannya dihuni oleh jenama yang ingin untuk upsell pelanggan mereka dengan alternatif kepada SUV dan sedan premium. Model S mempersembahkan alternatif elektrik kepada 5 Series. The Lucid Air bagi S-Class. Logiknya ialah bateri dan platform baharu akan meningkatkan kos, jadi bersaing dengan kereta premium terlebih dahulu adalah idea terbaik. Teknologi itu kemudiannya boleh meresap ke dalam pasaran besar-besaran. Terdapat sebab lain untuk pergi ke laluan ini, seperti sekatan pembungkusan.

Tetapi beberapa syarikat lain nsedang mencuba perkara yang berbeza. Salah satu syarikat tersebut ialah syarikat Teknologi EEZI yang berpangkalan di Shenzhen. Sukar untuk mendapatkan sebarang maklumat rasmi tentang syarikat ini, tetapi lewat tahun lalu, mereka mempromosikan prototaip kenderaan elektrik kompak yang kelihatan seperti ia boleh mengambil alih kereta elektrik smart #1 Geely-Daimler, yang akan datang ke Malaysia akhir tahun ini.

EEZI Vc mungkin tidak mempunyai penjenamaan yang sesuai untuk bersaing, tetapi ia akan disatukan oleh BAIC – konglomerat kereta China yang besar dengan banyak pengalaman membuat kedua-dua ICE dan kereta berkuasa elektrik untuk pelbagai syarikat termasuk jenama dalaman sendiri.

Vc akan dibina di atas platform elektrik EEZI Step 1.0. Ia berbentuk hatchback 5 pintu dan panjangnya 3,906mm dengan jarak roda 2,520mm. Tingginya 1,740mm serta lebarnya 1,550mm. Tiada maklumat tentang frunk, tetapi kelantangan di hadapan pun tidak kelihatan menjanjikan apa-apa.

Angka prestasi sebahagian besarnya tidak didedahkan apabila Vc mula-mula ditunjukkan. Walau bagaimanapun, satu metrik yang dikongsi ialah julat… dan ia kurang memuaskan dengan hanya 200km pada cas penuh. Ini entah bagaimana lebih teruk daripada apa yang ditawarkan olrh Mini Electric. Walau bagaimanapun, EEZI Vc telah mendapat pengecasan pantas pada sisinya, yang agak jarang berlaku untuk kenderaan elektrik sebesar ini. Pengecasan pantas pada bateri sekecil itu seharusnya mengembalikan semua tenaga yang anda perlukan dalam masa kurang dari 10 minit saja!

Mungkin kalau harganya betul, EEZI VC boleh membuat sedikit kemajuan ke dalam pasaran kenderaan elektrik yang semakin berkembang dan tidak dikenakan cukai. Ia pastinya mempunyai penampilan yang tidak terlalu mengejut untuknya.

Previous post

Mengapa Kita Ada 33.3 Juta Kereta Berbanding 32.6 Juta Penduduk

Next post

Jaguar XF Facelift Masuk Pasaran Malaysia - RM498,800

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *