Berita Auto

Memudahkan Proses Pelucutan dan Pelupusan Kenderaan di Malaysia

Kementerian Pengangkutan memperkenalkan sistem e-Dereg dan memperluas fasiliti rawatan kenderaan berlesen untuk menangani masalah kereta terbiar dengan lebih efektif.

Di seluruh Malaysia, kereta yang sudah tidak terpakai dan terbiar menjadi pemandangan yang biasa di perumahan, menyumbang kepada masalah yang sudah berlarutan selama beberapa dekad. Pengumuman oleh Menteri Pengangkutan, YB Anthony Loke, bahawa jumlah kereta berdaftar melebihi jumlah penduduk Malaysia telah menimbulkan keperluan mendesak untuk menangani isu ini. Solusi yang diperkenalkan, melalui laporan NST, melibatkan pengenalan sistem e-Dereg dan peningkatan jumlah Fasiliti Rawatan Automotif Berlesen (Authorised Automotive Treatment Facilities) yang disokong oleh jabatan alam sekitar, kini dengan dua operasi aktif di Kajang dan Shah Alam.

Sistem e-Dereg memungkinkan pemilik menyelesaikan proses pelucutan pendaftaran kenderaan mereka secara online, mengeliminasi keperluan untuk mengunjungi pejabat JPJ. Penyedia perkhidmatan unit pelupusan kenderaan akan mengatur pengangkutan setelah kenderaan dilucut pendaftarannya, memperhalus proses pelupusan.

Namun, masalah kenderaan terbengkalai bukan semata-mata berkaitan dengan prosedur yang rumit. Berdasarkan pengalaman peribadi, sesetengah pemilik keberatan untuk melepaskan kenderaan lama mereka kerana nostalgia atau kepercayaan masih ada baki nilai walaupun kenderaan itu tidak lagi menjimatkan untuk dibaiki. Ini mewujudkan dilema tentang kenderaan yang harus disimpan dan yang harus dilupuskan, terutamanya apabila nostalgia menjadi faktor.

Walaupun langkah kerajaan ini dilihat sebagai langkah positif, penting untuk mempertimbangkan situasi di mana pemilik asal kenderaan sudah meninggalkan negara atau meninggal dunia, membuat proses pemindahan milik menjadi rumit. Situasi di mana pemilik bukan warganegara Malaysia dan telah meninggalkan negara tanpa merancang pelupusan kenderaan mereka juga perlu diberi perhatian.

Terus-Terang

Langkah yang diambil oleh kerajaan Malaysia ini merupakan inisiatif yang baik dalam usaha mengurangkan jumlah kenderaan terbiar yang menjadi masalah estetika dan alam sekitar. Namun, solusi yang dihadirkan bukanlah penyelesaian akhir untuk semua masalah yang berkaitan dengan kenderaan terbiar. Aspek nostalgia dan nilai sentimental terhadap kenderaan merupakan hal yang tidak dapat sepenuhnya diatasi hanya dengan proses pelucutan dan pelupusan yang lebih mudah. Kebijakan ini memerlukan dukungan dan kesedaran dari masyarakat untuk melihat lebih jauh dari sekadar nilai material sebuah kenderaan, mengakui bahawa tindakan proaktif dalam pengurusan kenderaan terbiar adalah langkah penting untuk menjaga kelestarian dan estetika lingkungan tempat kita tinggal. Dengan kata lain, walaupun langkah ini mengarah pada arah yang benar, masih banyak yang perlu dilakukan dalam mengubah sikap dan persepsi masyarakat terhadap pelupusan kenderaan.

Previous post

Kedatangan Kia EV5 di Thailand: Adakah Malaysia Seterusnya?

Next post

Gaya Baru Untuk Berjalan: Kasut Baharu Untuk Kenderaan Anda Dari Goodyear

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *