Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Volkswagen Multivan Menggantikan Caravelle Sebagai Van Komersial Utama

Volkswagen Multivan muncul sebagai kenderaan komersial pilihan baharu di EU.

Sementara rakyat Malaysia lebih mengenali Toyota HiAce dan Nissan NV200 sebagai van komersial standard di pasaran, di Eropah, Volkswagen Caravelle telah lama menjadi salah satu tunjang utama perniagaan di sana. Model itu kini telah digantikan oleh Volkswagen Multivan serba baharu dari bahagian Volkswagen Commercial Vehicles.

Multivan serba baharu tidak lagi menggunakan platform Transporter untuk platform MQB yang menyokong kenderaan seperti Golf dan Arteon. Ini juga merupakan kali pertama kenderaan komersial daripada Volkswagen dilengkapi dengan pilihan hibrid plug-in.

Dari segi reka bentuk, Multivan dengan gril dan lampu depan lebar penuh, berwarna badan, lampu tandatangan yang unik dan banyak lagi. Ia berukuran 1,941mm lebar, 4,973mm panjang, sehingga 1,903mm tinggi, dan dengan jarak roda 3,124mm. Terdapat 469L ruang bagasi di belakang barisan ketiga tempat duduk dan ini boleh dikembangkan kepada 1850L dengan tempat duduk tersebut ditanggalkan. Tanpa sebarang tempat duduk belakang, ruang kargo adalah 4053 pada model yang lebih panjang dan berhias penuh.

Model yang lebih panjang berukuran 5,173mm. Roda sehingga 19″ dan bumbung kaca panoramik sebagai pilihan. Hatch belakang dikendalikan secara elektrik dan pintu gelongsor kuasa boleh dikendalikan dengan kawalan gerak isyarat.

Lampu hadapan LED adalah standard dan lampu hadapan Matriks LED IQ.LIGHT adalah pilihan. Sistem ini mempunyai bar sisi LED bercahaya di gril radiator.

Di dalam, sistem tempat duduk modular baharu dipaparkan yang membolehkan konfigurasi sehingga 7 tempat duduk. Lima tempat duduk di belakang adalah 25% lebih ringan dan boleh ditanggalkan. Barisan tempat duduk kedua boleh dipusing sekitar 180 darjah. Meja berbilang fungsi menggunakan trek tengah untuk dialihkan ke mana-mana baris tempat duduk, termasuk barisan hadapan sebagai konsol tengah. Ia boleh ditanggal, boleh dilaras dari segi ketinggian dan mempunyai 3 pemegang cawan dan ruang penyimpanan.

Brek letak kereta elektronik menggantikan brek tangan tradisional. Hanya DSG yang tersedia dan ia menggunakan teknologi anjakan dengan wayar. Stereng pelbagai fungsi, kawalan sentuh dan satu set paparan digital 10.25″ dan 10″ membawa Volkswagen Multivan ke era moden. Port USB-C adalah standard dengan pengecasan wayarles pilihan. Paparan heads-up adalah pilihan buat kali pertama pada mana-mana Kenderaan Komersial Volkswagen.

Membekalkan kuasa kepada Volkswagen Multivan ialah sama ada enjin 1.5 TSI, 2.0 TSI am diesel yang tidak ditentukan atau 1.4 TSI plug-in hybrid powertrain. Model ICE menggunakan DSG 7 kelajuan manakala model PHEV mendapat DSG 6 kelajuan.

Previous post

RON97 Kini Pada Rekod Tertinggi RM4.31 Seliter

Next post

Subaru Legacy 2023 Mendapat Fascia Hadapan Lebih Berani, Peralatan Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *