Berita Auto

Volkswagen Touareg R-Line 2024 Dilancarkan: Kenderaan SUV Bertaraf Dunia

Kemunculan semula ikon dengan ciri mewah dan teknologi terkini, Volkswagen Touareg R-Line menetapkan standard baru di pasaran Malaysia dengan harga RM469,990.

Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) secara rasminya memperkenalkan Touareg R-Line edisi terbaru kepada pasaran Malaysia. SUV unggulan yang dikumpulkan secara tempatan ini ditawarkan pada harga jualan yang disyorkan RM469,990, termasuk Pakej Jaminan Volkswagen (VAP), menandakan babak baru dalam saga SUV mewah di negara ini.

Sejak debut globalnya pada tahun 2002, Volkswagen Touareg telah menjelma menjadi salah satu model SUV terkemuka di pasaran, dengan lebih daripada 1.14 juta unit terjual di seluruh dunia. Kini memasuki generasi ketiganya, Touareg terus memikat hati dengan kombinasi prestasi, gaya, dan kemewahan.

Dikuasai oleh enjin V6 TSI berkapasiti 3 liter yang terbukti, menghasilkan 340PS kuasa dan tork sehingga 450Nm, dihantar ke semua roda melalui transmisi automatik 8-kelajuan dan sistem 4MOTION yang cerdas, Touareg R-Line menyediakan pengalaman memandu yang tiada tandingannya.

Reka bentuk hadapan dan belakang yang baru menambahkan lagi aura dominan Touareg. Dengan grill radiator, lampu depan, dan apron depan yang telah diberikan sentuhan baru, serta reka bentuk belakang yang lebih tajam dengan jalur LED horizontal yang berkelanjutan untuk kluster lampu belakang.

Teknologi pencahayaan diperbaharui dengan lampu depan IQ LIGHT HD MATRIX, salah satu sistem pencahayaan terbaik di dunia, dengan lebih daripada 38,000 micro-LED interaktif yang menerangi jalan lebih tepat dari sebelumnya.

Ditambah lagi, Night Vision merupakan ciri baru untuk Volkswagen di Malaysia, memberikan pemandu pandangan yang lebih baik di malam hari. Sistem ini menggunakan sensor inframerah dalam kamera untuk mengesan haba panas dari manusia atau binatang hingga jarak 130 meter ke depan, meningkatkan kesedaran pemandu terhadap potensi perlanggaran.

Pengalaman audio “konsert dewan” disajikan dalam Volkswagen Touareg dengan sistem suara Dynaudio Consequence 730W yang dikuasakan oleh penguat 80W. Sistem ini memiliki 13 pembesar suara yang ditempatkan strategis di sekitar kabin dengan satu subwoofer di lantai bagasi.

Suspensi udara dengan Pelarasan Diri Automatik adalah standard dan memberikan tahap keselesaan pemanduan tertinggi. Ia melaraskan ketinggian tunggangan secara automatik mengikut keadaan rupa bumi dan boleh menurunkan ketinggian tunggangan sebanyak 40mm untuk memudahkan pemuatan atau pemunggahan kargo.

Lima pilihan warna tersedia termasuk Lapiz Blue, Silicon Gray, Grenadilla Black, Oryx White dan Dolomite Silver. Touareg R-Line ditawarkan dengan Pakej Jaminan Volkswagen yang merangkumi penyelenggaraan percuma selama 5 tahun, waranti perbatuan tanpa had selama 5 tahun, dan bantuan tepi jalan percuma selama 5 tahun.

Terus-Terang

Pelancaran Volkswagen Touareg R-Line 2024 bukan sekadar pengenalan model baharu ke pasaran; ia adalah kenyataan kemewahan, teknologi dan pencapaian tanpa kompromi. Walaupun harganya mungkin tinggi pada pandangan pertama, kualiti, inovasi dan pakej jaminan yang disertakan menjadikan SUV ini pilihan yang menarik untuk penggemar kenderaan mewah. Walau bagaimanapun, dalam iklim ekonomi semasa, keputusan pembelian mesti dibuat dengan pertimbangan yang teliti terhadap nilai jangka panjang dan kepuasan pengguna. Tidak dinafikan, Touareg R-Line adalah manifestasi kemajuan dalam teknologi dan reka bentuk, tetapi pilihan terakhir kekal di tangan pengguna, mengukur antara keinginan dan keperluan.

GALERI

Previous post

Penguasaan Baharu Litar Lumba: BSH umum skuad ARRC 2024

Next post

MercedesTrophy 2024: Kegemilangan Kembali Bersinar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *