Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Toyota HiAce Generasi Ke-6 MASIH TIDAK Ada Di Malaysia

Malaysia masih belum mendapat Toyota HiAce H300 baharu hampir 3 tahun selepas pelancaran rasminya.

Toyota HiAce telah menjadi tulang belakang sektor komersial selama beberapa dekad. Walaupun banyak pesaing lain telah terkeluar daripada pasaran van komersial selama ini, UMW Toyota Motor telah masih kuat berteguh dan memasang HiAce secara tempatan di Malaysia selama bertahun-tahun. Walaupun mempunyai komitmen terhadap HiAce sebegini, mereka serupa macam tidak berminat langsung untuk memperkenalkan model H300 generasi ke-6 baharu di negara ini.

Toyota HiAce H300 mula-mula diperkenalkan pada 2019 apabila ia dilancarkan di Filipina. Dua jenis badan ditawarkan – panjang biasa dengan bumbung standard dan panjang panjang dengan bumbung tinggi, kedua-duanya dengan badan yang disemak semula dengan hud yang lebih panjang. Dua pilihan enjin, diesel 2.8L dan petrol V6 3.5L.

Sejak pelancaran itu, Toyota HiAce telah diperkenalkan ke banyak negara jiran kami termasuk IndonesiaThailandFilipinaVietnam dan Laos. Ia juga terdapat di Australia dan Mexico, tetapi tidak di Malaysia!

Kenapa begitu? Kami tidak pasti. Mungkin masih terdapat pek CKD HiAce lama yang masih belum menemui pelanggan, atau mungkin UMW Toyota Motor tidak melihat keperluan mendesak untuk memperkenalkan kenderaan komersial baharu ke pasaran Malaysia pada masa ini kerana operasi CKD lain seperti Corolla Cross diberi keutamaan.

HiAce H200 still sold in Malaysia

Di Malaysia, kami masih disajikan dengan Toyota HiAce generasi ke-5 facelift kedua yang dipanggil H200. HiAce H200 ini mula-mula muncul pada tahun 2004. Tetapi jika anda berasa ketinggalan sebagai rakyat Malaysia, jangan risau. Model ini juga masih dijual di Singapura, Jepun, Brunei dan beberapa pasaran lain. Walau apapun, inilah yang ditawarkan H300 yang pelanggan H200 melepas:

Enjin diesel 2.8L baharu dengan manual 6 kelajuan atau automatik. Ini adalah enjin diesel yang lebih moden dengan 176hp. Ia adalah peningkatan yang besar daripada model semasa 2.5L dengan hanya 107hp.

Hiace baharu juga didatangkan dengan bahagian dalaman yang lebih seperti kereta yang menampilkan infotainmen yang lebih baik, ergonomik yang lebih baik, peningkatan bilangan ruang simpanan dan kabin yang lebih estetik dengan peralatan suis dan instrumentasi yang telah disemak semula.

Lebih penting, HiAce H300 baharu didatangkan dengan keselamatan terkemuka dalam kelas. Toyota Safety Sense hadir pada HiAce baharu dan casis yang disemak semula membolehkannya mencapai penarafan keselamatan ANCAP 5 bintang.

Previous post

Hai Proton! Apa Sudah Jadi Dengan Alat Ganti Saya?

Next post

Harga Grafit Mungkin Meningkat Sama Seperti Litium

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *