Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Harga Grafit Mungkin Meningkat Sama Seperti Litium

Jika anda ingin tahu harga komoditi seterusnya yang mana satu yang akan meletup, berkat peningkatan pengeluaran EV pakar berkata grafit adalah pertaruhan yang baik.

Disclaimer: Kami bukan berkongsi nasihat pelaburan di sini. Ini adalah portal automotif.

Menurut analisis daripada oilprice.com, grafit mungkin merupakan komoditi seterusnya yang harganya akan meningkat. Ini berkat peranan pentingnya sebagai anod dalam sel bateri yang masuk ke dalam pek bateri kenderaan elektrik (EV).

Highly automated: manufacturing of the battery systems for the ID.3 and ID.4 at Volkswagen Group Components Braunschweig.

Kandungan grafit membentuk 30% daripada bateri EV biasa anda, di mana litium membentuk kira-kira 1% daripada keseluruhan komposisinya. Kami telah melihat banyak jenama kereta akhirnya beralih kepada elektrik dalam dua tahun lepas. Salah satu langkah terbesar yang akan datang adalah apabila Toyota baru-baru ini menunjukkan 15 kenderaan elektrik baharu mereka. Selain itu, banyak jenama kereta turut menutup pembangunan enjin pembakaran dalaman dan mengembangkan kilang bateri mereka sendiri. Di Eropah, ada 38 kilang giga yang akan di bina. Di AS, sekurang-kurangnya 13 sudah dirancang, termasuk kilang Tesla baharu di Texas, 3 kilang Ford di Tennessee dan Kentucky, 4 kilang GM dengan kerjasama LG Chem dan LG Energy Solution, 2 kilang Stellantis dengan LG Energy dan Samsung SDI, satu kilang Toyota. di North Carolina, dan sebuah lagi kilang besar dengan Volkswagen di kilang Tennessee sedia ada mereka.

Bukan sahaja pembuat kereta, malah grid elektrik itu sendiri akan mula bergantung lebih kepada penyelesaian penyimpanan bateri berskala besar apabila dunia bergerak ke arah sumber tenaga bersih seperti angin dan solar. Bateri bertindak sebagai penampan untuk loji tenaga bersih ini supaya tenaga simpanan diperlukan apabila permintaan tinggi dan penjanaan tenaga rendah. Di AS sahaja, storan tenaga bersih dijangka meningkat AS$426 bilion sepanjang dekad akan datang, dan ini boleh dicerminkan dalam permintaan untuk grafit.

Apatah lagi, bekalan grafit kebanyakannya datang dari China. Malah, 70% daripada grafit dunia berasal dari sana dan AS sudah tidak menghasilkan grafit selama beberapa dekad. Nampaknya grafit boleh menjadi emas hitam. Kami cadangkan membaca artikel yang dipautkan di atas, kerana ia mempunyai lebih banyak maklumat tentang pengeluaran grafit dan syarikat yang terlibat.

Previous post

Toyota HiAce Generasi Ke-6 MASIH TIDAK Ada Di Malaysia

Next post

Pusat 3S Premium SISMA Auto Hub Dibuka Di Glenmarie

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *