Bisnes

Hai Proton! Apa Sudah Jadi Dengan Alat Ganti Saya?

Proton After Sales Dan Kekurangan Alat Ganti Semakin Buruk Apabila Jualan Meningkat

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kita telah menyaksikan laporan-laporan jualan yang mengagumkan yang datang dari Proton Cars yang menunjukkan peningkatan jualan dan minat berterusan dengan X50 dan juga SUV X70 mereka yang sudah mula berusia. Ini semua adalah berita baik sekali untuk syarikat yang separuh nyawa selama bertahun-tahun sebelum Disember 2018.

Apabila Geely Auto mengambil alih kepentingan besar dalam Proton pada Disember 2018, mereka mendapat insentif cukai yang besar (bridging) daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa (MITI) dan ini membolehkan mereka mengimport sejumlah besar SUV Geely Bo Yue (gambar di bawah) ( rebadge Proton X70) ke Malaysia dan SUV ini menarik perhatian ramai rakyat Malaysia dengan kawalan kenderaan Hai Proton! mereka pada papan pemuka.

Ini diikuti ramai YouTuber Malaysia bersungguh-sungguh untuk mempromosikan ciri ‘papan pemuka bercakap’ ini berbanding segala-gala ciri lain dan pembeli kereta Malaysia yang ‘simple minded’ sangat tertarik dengan ciri ini dan sudah tentu sekali, harga yang rendahnya menggalakkan jualan yang mengagumkan.

Kemudian muncul hubungan Geely Auto dengan Volvo Cars. Ya, Geely Auto memiliki Volvo Cars  Sweden dan begitu ramai jurujual Proton di bilik pameran menggunakan maklumat ini untuk mempromosikan Proton X70 sebagai ‘baby’ Volvo. Jualan melonjak lebih tinggi dan dengan harga jualan ‘bridging’nya yang sangat menarik menambahkan lagi kejayaan jualannya.

Tidak lama kemudian, beberapa pelanggan Proton X70 yang gembira menjadi pemilik yang tidak berpuas hati apabila ‘kereta bercakap’ mereka mula bermasalah. Kemudian berlaku kemalangan jalan raya dan ‘fender-bender’. X70 akhirnya ‘terlantar’ di pengedar Proton dengan tidak ada alat ganti bahagian badan. Ia mengambil masa berbulan-bulan untuk membetulkan dan mengembalikan X70 rosak itu balik kepada pemiliknya.

Berbulan berlalu, tidak ada alat ganti menjadi perkara biasa, tetapi jualan X70 baharu terus meningkat kerana SUV rekaan Geely itu tampan dan harga jualannya terlalu bagus untuk diabaikan.

Menjelang Oktober 2020 tiba pula Crossover Geely ‘rebadge’ baharu (Geely Bin Yue) di bilik pameran (gambar di bawah), X50. Ini disebut-sebut sebagai ‘baby’ Volvo XC40 Recharge (kerana ia menggunakan enjin petrol yang sama dan berkongsi beberapa komponen lain) dan ia merupakan satu lagi kejayaan untuk Proton Cars dan Geely Auto kerana harga jualannya daripada RM79,200 hingga RM103,300. Kami mengujinya dan mendapatinya memang berbaloi.

Sementara itu, kekurangan alat ganti untuk Proton X70 berterusan dan kini terdapat pula masalah dengan kemasan luaran, bahan servis dan juga kualiti kabin. Halaman Facebook Proton X70 hangat dengan aduan pelanggan namun jualan kereta baharu mereka terus berkembang.

Geely Auto nampaknya lebih berminat untuk menjual kereta baharu berbanding menjaga pelanggan sedia ada dan ini mungkin cara mereka menjalankan perniagaan kereta mereka di China, namun di Malaysia, Proton baru sahaja mendapat sekumpulan besar peminat dan kepercayaan pengguna baharu dengan jenama itu yang perlahan-lahan akan dihakis oleh aduan yang meningkat mengenai kualiti dan ‘after-sales’.

Jika anda layari pelbagai halaman pemilik Facebook Proton X70, anda akan melihat semakin ramai pemilik yang tidak berpuas hati dan isu-isu yang tidak masuk akal yang diketengahkan. Contohnya, untuk servis X70, TIADA minyak enjin. Apabila bateri kereta anda gagal, anda mesti menggunakan hanya bateri kereta Proton dan jenama lain tidak dibenarkan untuk mengelakkan kehilangan waranti anda. Kemalangan kecilan Proton X70 tidak boleh diperbaiki kerana TIDAK ada alat ganti bampar.

Ini dan banyak lagi isu yang terus menimbul dan alasan yang diberikan ialah Covid-19. Ya, sudah 18 bulan dan dengan banyak ‘lockdown’, pengeluaran mungkin telah dihentikan di beberapa kilang vendor, namun jika kereta baharu boleh diserahkan, ini bermakna vendor boleh membekalkan semua bahagian untuk menghasilkan kereta BAHARU, tetapi mengapa tidak ada alat ganti?

Sambil kita membaca laporan terkini kejayaan jualan Proton untuk bulan Januari 2022 dan bagaimana mereka telah berjaya membantu 1,200 pemilik kereta banjir yang ditenggelami air, kami tertanya-tanya berapa lama lagi mereka boleh terus mengekalkan pelanggan setia BAHARU mereka?

Kami selalu, sebelum ini sentiasa menekankan bahawa ‘after sales’ adalah penting untuk setiap jenama kereta untuk kekal di hadapan dalam jangka masa panjang. Mungkin kami silap, mungkin ‘harga jualan insentif cukai rendah’ lebih penting untuk kekal di hadapan dalam jangka masa panjang!

Previous post

Alfa Romeo Tonale Hadir Dengan Enjin Hibrid Dan PHEV

Next post

Toyota HiAce Generasi Ke-6 MASIH TIDAK Ada Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *