Senarai Harga

RON97 Kini Pada Rekod Tertinggi RM4.31 Seliter

Kami akan akan guna hanya petrol RON95 sekarang terima kasih banyak-banyak.

Kementerian Kewangan Malaysia telah mengumumkan harga produk petrol dan diesel untuk minggu ini dan ada kedua-dua berita baik dan berita buruk.

Berita baiknya ialah kami yang menggunakan kereta biasa boleh terus membayar hanya RM2.05 seliter untuk bahan api RON95 kami. Ia juga baik untuk mengetahui bahawa banyak pemandu trak dan syarikat logistik negara boleh terus menggunakan diesel pada harga RM2.15 seliter. Ini mungkin sedikit sebanyak membantu dengan inflasi, tetapi terdapat lebih daripada kos bahan api yang perlu dipertimbangkan.

Berita buruknya ialah jika anda seorang yang mempunyai kereta berprestasi tinggi, anda perlu membayar RM4.31 SELITER minyak kerana itulah harga RON97 terkini di Malaysia. Betul, gred bahan api premium meningkat sebanyak 37 sen ke tahap tertinggi dalam sejarah.

Banyak enjin kereta moden boleh menyesuaikan diri dengan penarafan RON yang lebih rendah seperti 95, tetapi jika enjin kenderaan anda secara khusus memerlukan RON97 atau lebih tinggi, anda mungkin perlu terus membayar premium dan mungkin menggunakan kereta kedua atau ketiga anda dengan RON95 lebih kerap.

Berikut adalah pengumuman Kementerian Kewangan dengan lebih maklumat.

SIARAN MEDIA

Berdasarkan penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan menggunakan formula Automatic Pricing Mechanism, harga runcit product petroleum bagi tempoh 12 Mei 2022 hingga 18 Mei 2022 adalah ditetapkan seperti berikut:

(i) harga runcit petrol RON97 naik sebanyak 37 sen seliter iaitu daripada RM3.94 kepada RM4.31 seliter;

(ii) harga runcit petrol RON95 kekal pada paras RM2.05 seliter; dan

(iii) harga runcit diesel kekal pada paras RM2.15 seliter.

Bagi melindungi pengguna daripada kesan kenaikan harga sebenar minyak di pasaran global, Kerajaan mengekalkan harga runcit petrol RON95 pada paras harga siling RM2.05 seliter dan diesel RM2.15 seliter, sungguhpun harga pasaran sebenar bagi kedua-dua produk telah meningkat melebihi paras harga siling yang telah ditetapkan, sepertimana yang dapat dilihat pada harga runcit petrol RON97 yang ditetapkan mengikut harga pasaran.

Kerajaan juga akan terus memantau kesan perubahan harga minyak mentah dunia serta mengambil langkah yang bersesuaian bagi memastikan kebajikan dan kesejahteraan rakyat terus terpelihara.

Previous post

Haval Big Dog Mendapat Edisi Tampak Pemburu Lasak

Next post

Volkswagen Multivan Menggantikan Caravelle Sebagai Van Komersial Utama

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *