Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tempoh Menunggu Porsche Taycan Adalah Lebih 13 Bulan Di Malaysia

Pesan Porsche Taycan anda hari ini dan anda akan mendapatnya pada Jun 2023.

Ini adalah isu yang semakin meningkat dengan orang kaya Malaysia yang mahukan sedan sukan elektrik Porsche Taycan sekarang. Apabila ia mula-mula dilancarkan, terdapat beberapa keraguan awal daripada orang kaya Malaysia tentang stesen pengecasan bateri.

Walau bagaimanapun, apabila batch pertama kereta dilihat di jalan raya Malaysia dan pengguna awal mula mempamerkan Taycans mereka yang kelihatan anggun di lokasi 5 bintang di sekitar Lembah Klang, keterujaan datang daripada pemilik 911 dan Cayenne dan juga beberapa yang unit air-cooled yang menjual kereta berharga mereka untuk harga premium dan membuat tempahan untuk Porsche futuristik ini.

Hari ini, dengan kekurangan alat ganti dan ‘cip komputer’ di seluruh dunia banyak penghantaran Porsche Taycan serba baharu di Malaysia telah menjangkau hingga 13 bulan dan seterusnya.

Pandemik Covid-19, pasaran perumahan yang merosot, jualan kondo yang tidak memberangsangkan dan mata wang yang perlahan menurun tidak menghalang golongan elit Malaysia yang sering dilihat berulang kali dalam acara majalah gaya hidup (makanan dan minuman percuma) untuk menginginkan Porsche Taycan.

Mungkin ada yang berkata, ia seperti mempunyai jam Patek terbaharu pada pergelangan tangan anda atau mempunyai edisi terhad Berkin pada lengan anda. Ia adalah aksesori yang wajib untuk orang kaya (atau sesetengah yang berpura-pura kaya dengan bergambar berulang kali dalam event majalah gaya hidup) yang ingin kekal dalam ‘komuniti elit berpagar’ Lembah Klang.

Sesetengah pembeli Porsche Taycan masih tidak tahu langsung tentang infrastruktur pengecasan bateri awam dan hanya mengecas Taycan mereka di rumah kerana mereka hanya menggunakannya untuk acara hujung minggu dan beberapa majlis makan malam hari minggu.

Ianya bukan panduan harian tetapi sebaliknya mempunyai Bentley atau malah Mercedes GLC 300 4Matic untuk ulang-alik harian. Idea untuk meletak kereta di ruang pengecas awam dan menunggu ‘jus’ bukan untuk mereka dan tanpa pengecas awam yang dipasang di luar ‘butik’ fesyen mewah, mereka tidak boleh menggunakan Porsche Taycan mereka untuk membeli-belah hari ke hari dan hidangan high-tea.

Sementara itu, jika anda berminat untuk mendapatkan Porsche Taycan, untuk menjadi sebahagian daripada elit bergambar di Lembah Klang atau hanya ingin memiliki sedan sukan elektrik yang anggun, berkuasa dan sangat menghiburkan, maka berikut adalah beberapa maklumat untuk anda serap.

Sime Darby Auto Performance ialah pengimport sah kenderaan Porsche di Malaysia, dan anda boleh memesan Porsche Taycan anda HANYA daripada mereka kerana mereka akan memberikan waranti kilang dan selepas jualan. Jangan jadi bodoh dan beli Porsche Taycan AP import terpakai yang tidak mempunyai waranti kilang (hanya waranti pengedar kedai/import) dan selepas jualan.

Jika terdapat panggil balik atau recall isu produk, seperti yang berlaku pada Julai 2021, HANYA Taycan yang dijual Sime Darby Auto Performance akan dilayan.

Anda mempunyai pilihan Taycan 4S pada harga RM725,000, Taycan Turbo pada harga RM999,000 dan Taycan Turbo S pada harga RM1,195,000. Anda juga boleh mendapatkan model entry-level Porsche Taycan pada harga RM605,000 sekarang yang didatangkan standard dengan Bateri Prestasi satu dek dengan 79.2 kWj yang memberikannya julat sehingga 431km berdasarkan kitaran WLTP.

Taycan tahap entry-level ini memberikan sehingga 408 PS dalam mod overboost dengan Launch Control dan akan memecut dari 0 -100km.j dalam 5.4 saat.

Previous post

Mengapa Ada SUV Ferrari Yang Sedang Dihasilkan

Next post

Jurutera Jalan Raya GENIUS Mana Yang Meluluskan Ini?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *