Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Kita Sudah Bersedia Untuk Pemilikan Kereta Elektrik?

Adakah pemilikan kereta elektrik satu keperluan rakyat Malaysia pada tahun 2022 dan seterusnya?

Berita baru masuk bahawa pembuat kereta elektrik Amerika (EV) Tesla Inc baru saja melaporkan bahawa mereka menjual 56,006 unit Tesla buatan China pada bulan September (bulan lalu) yang mewakili yang tertinggi sejak ia memulakan pengeluaran di Shanghai kira-kira dua tahun lalu.

Maklumat ini adalah dari data yang diberikan oleh China Passenger Car Association (CPCA) yang dikongsi pada hari Selasa minggu ini.

Boost Jualan Kereta Elektrik

Tesla, yang membuat sedan Model 3 dan kenderaan utiliti sukan Model Y di Shanghai, menjual 44,264 kenderaan buatan China pada bulan Ogos tahun ini, termasuk sekitar 31,379 unit yang dieksport.

Sementara itu, pengeluar EV asal China, Nio Inc (NIO.N) dan Xpeng Inc (9868.HK) menghantar lebih 10,000 kenderaan tambahan setiap bulan lalu. Volkswagen AG (VOWG_p.DE) mengeluarkan kenyataan yang menyatakan ia menjual 10,126 siri EV ID VW. di China pada bulan September.

Kereta Elektrik Dan Perubahan Iklim

Semua ini hebat bagi desakan China untuk perubahan iklim dan keperluan mereka untuk mendahului Eropah dan Amerika Utara dalam industri kereta elektrik.

Namun, semua ini sedikit sebanyak dapat meyakinkan rakyat kelas menengah dan rendah rata-rata rakyat Malaysia untuk merangkul dan menggunakan kereta elektrik.

Ya, ada keinginan yang semakin meningkat di antara mereka untuk memiliki kereta elektrik, memandangkan semua hype mengenai pecutan 0-100km / j dan penyampaian kuasa jarak pertengahan.

Tambah lagi, keinginan untuk memiliki kenderaan teknologi tinggi baharu yang menunjukkan kemakmuran kita bila tiba masanya untuk ‘balik kampung‘. Dan jangan lupa, ciri telefon pintar yang terdapat di dalam kokpit.

Namun, sekatan pertama dan terbesar adalah harga jualan kenderaan elektrik di negara kita. Nissan Leaf yang kini merupakan kereta elektrik berwaranti dengan harga terbaik yang dijual di negara ini dengan after sales penuh adalah RM188,888.

Juga, tidak mempunyai akses yang mencukupi ke stesen pengecasan yang cekap adalah sekatan utama kedua dalam melibatkan pembeli kereta kelas menengah dan rendah untuk mempertimbangkan kereta elektrik. Mari kita jelaskan secara terperinci.

Isu Pemilikan Kereta Elektrik Di Malaysia

Bayangkan ketika ‘merangkak’ di sepanjang Lebuh Raya Utara Selatan pada waktu rehat hujung minggu yang panjang dan menyaksikan tahap bateri EV anda menurun ketika anda bergerak perlahan?

Bayangkan tekanan ketika anda melihat jalan raya yang panjang dan tidak berkesudahan tanpa pengecas bateri?

Bayangkan bila tiba di stesen pengisian di lebuh raya PLUS dan melihat semua stesen pengecasan digunakan.

Berapa lamakah anak-anak anda akan sabar menunggu di dalam kereta yang harus dipadamkan kerana anda perlu menjimatkan kuasa bateri?

Bayangkan tahap bateri anda rendah, anda menuju ke kawasan rehat lebuh raya yang besar dengan stesen minyak yang mempunyai sedozen stesen pengecasan dan terdapat kereta berkuasa petrol dan beberapa motosikal yang di parkir di tapak pengecasan EV.

Bayangkan anda sampai di rumah keluarga dan saudara-mara anda mengecas kereta elektrik mereka, dengan hanya sedikit ‘jus’ yang ada untuk anda gunakan untuk melawat buah hati anda. Anda perlu menunggu giliran anda, sekali lagi.

Anda terpaksa menunggu.

Kereta Elektrik Dari Jenama Kereta Nasional

Dengan rancangan MITI yang tiba-tiba agresif untuk pengadaptasian EV, kami memerlukan Proton dan Perodua untuk mengambil tindakan pantas untuk memperkenalkan EV dengan harga murah (antara RM80,000 hingga RM99,000), untuk mengikuti cadangan pertumbuhan EV yang hebat menjelang 2030.

Memandangkan perubahan pasaran semasa, lebih banyak pelabur harus melihat kepada memasuki infrastruktur pengecasan EV.

Sambil itu, pembekal tenaga pula akan menghadapi cabaran besar untuk meningkatkan infrastruktur penjanaan tenaga yang ada.

Halangan serius untuk pembelian kereta elektrik di Malaysia, melampaui harga jualan, stesen pengecasan bateri dan jarak pemanduan, berubah ketika anda membaca ini.

Kita harus mula merangkul era baru menggunakan kereta elektrik di sekitar kita dan ia kenalah bermula dengan jenama Kereta Nasional, Proton dan Perodua. Mereka perlu memimpin untuk membolehkan rakyat kelas menengah dan rendah rata-rata rakyat Malaysia memiliki kereta elektrik.

Previous post

Jualan Porsche Menganas Naik 13 Peratus Seluruh Dunia Tahun-Ke-Tahun

Next post

Aramco Ganti Petronas Sebagai Penaja Utama Pasukan Mercedes-AMG F1?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *