Berita Auto

Honda City & Nissan Almera Wagon: Mengapa Konsep Pun Belum Ada?

Kami mahu melihat wagon Honda City, Nissan Almera dan Toyota Vios di ASEAN.

Kami sedang mengedit perbandingan antara Honda City dan Toyota Vios terkini apabila saya terfikir bahawa sedan segmen B ini telah ditakrifkan oleh pemaksimuman ruang dalaman mereka. Bentuk City khususnya menunjukkan bahawa syarikat meletakkan dimensi dalaman sebagai keutamaan, dengan perkadaran berada di kedudukan kedua apabila mereka bentuk luaran sebenar. Ini sebahagiannya mengapa sedan yang lebih kecil kelihatan jauh lebih tinggi hari ini berbanding dahulu.

Sekali lagi, Honda City adalah contoh yang bagus untuk ini. Apabila City ASEAN yang pertama dilancarkan, ia pada asasnya berkongsi casisnya dengan Civic lama dan mempunyai siluet sedan sandang rendah 1980-an padanya. Setiap Honda City berikutnya telah berkongsi platform dengan Honda Jazz/Fit dan perkadaran telah berubah menjadi lebih tegak dan lapang, sambil kehilangan rupa 3-kotak tradisional. Ini juga merupakan sebab kukuh mengapa crossover yang lebih kecil mula muncul di mana-mana sebagai alternatif kepada sedan segmen B. Crossover secara semula jadi menjaga bentuk tegak dan bahagian dalam yang lapang dalam rupa yang lebih semula jadi.

Ini menimbulkan persoalan: mengapa bentuk wagon belum dicuba untuk kereta jenis ini?

Honda City sudah tersedia sebagai City Hatchback dan Vios mempunyai derivatif hatchback Yaris. Di pasaran lain, Nissan Almera mempunyai Micra sebagai sepupu hatchbacknya. Tiada satu pun daripada kenderaan segmen B ini telah digayakan semula untuk menggunakan praktikal wagon dan kami tertanya-tanya mengapa.

Kami menghubungi raja lakar automotif Malaysia yang berpangkalan di Singapura, Theo Chin (ikuti dia di IG dan Youtube) untuk melihat sama ada dia pernah menangani masalah ini sebelum ini dan ya, dia memang ada pun untuk Honda City dan Nissan Almera!

Secara peribadi, kedua-dua kenderaan ini kelihatan sangat hebat sebagai estet. Walaupun tanpa bodykit RS, Wagon City menimbulkan rasa kontinental.

Sudah tentu, hujah akan sentiasa mengatakan bahawa pembeli Asia tidak menyukai wagon kerana kaitan mereka dengan van jenazah. Tetapi mungkin jenama harus mula melihat generasi seterusnya pembeli kereta Asia yang tidak begitu kolot. Lagipun, ramai juga percaya bahawa empat gelung Audi akan menghalangnya daripada mencapai banyak kejayaan di China, tetapi China telah menjadi pasaran terpenting jenama itu selama bertahun-tahun!

Sekurang-kurangnya kami ingin melihat wagon City, Vios atau Almera sebagai kereta konsep di mana-mana pameran permotoran yang akan datang. Lagipun, kereta konsep bertujuan untuk mengukur penerimaan orang ramai terhadap sesuatu yang baharu. Bilakah kali terakhir wagon khusus ASEAN mampu milik diperkenalkan? Nissan AD Resort? Kami tahu ramai orang yang inginkan pengganti kenderaan itu.

Previous post

Hyundai IONIQ 5 Kena recall Di AS. Bagaimana dengan Malaysia?

Next post

Tempahan Toyota Corolla GR Hot Hatch Dibuka Bulan Depan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *