Kemalangan / Rosak / Recall

Hyundai IONIQ 5 Kena recall Di AS. Bagaimana dengan Malaysia?

Hyundai dan Kia kedua-duanya telah mengeluarkan notis penarikan balik untuk model berkaitan IONIQ 5 dan EV6 mereka di Amerika Syarikat.

Bukan rahsia lagi bahawa Hyundai IONIQ 5, Kia EV6 dan Genesis GV60 semuanya dibina atas casis E-GMP berkongsi Hyundai Motor Group. Berkongsi bahagian teras kenderaan seperti ini sudah pasti menjimatkan banyak wang ketiga-tiga jenama dari segi R&D, namun, ini juga bermakna jika terdapat sesuatu yang tidak kena dengannya, kemungkinan ketiga-tiga jenama itu perlu mengeluarkan notis penarikan balik.

Itulah pada dasarnya apa yang baru saja berlaku di Amerika Syarikat. Kedua-dua Kia EV6 dan Hyundai IONIQ 5 sedang dipanggil balik untuk isu berkaitan kenderaan semasa dipakir. Kerosakan itu berkaitan turun naik voltan yang mungkin berlaku apabila kenderaan dimatikan dan dalam tuil anjakan elektronik diletak kepada ‘Park’. Turun naik voltan boleh memberi kesan kepada arahan isyarat daripada Unit Kawalan Shifter, yang mungkin mencabut pawl pakir buat seketika dan membawa kepada kemungkinan kenderaan berundur.

Recall kerana kereta mengundur adalah perkara yang serius dan telah menyebabkan kematian pada masa lalu. Paling ketara ialah kematian pelakon Star Trek Anton Yelchin. Insiden itu adalah berbeza kerana ia melibatkan tombol syif yang direka bentuk dengan buruk dan bukannya kemungkinan lonjakan voltan.

Hyundai dan Kia kedua-duanya telah mengeluarkan nasihat tentang cara pelanggan Amerika harus menangani isu ini sementara itu. Hyundai meminta pelanggan memastikan brek letak kereta elektronik digunakan semasa meletak kenderaan manakala Kia, secara kelakar, meminta pelanggan untuk tidak meletak kenderaan di atas permukaan condong bila boleh. Genesis GV60 belum sampai ke tangan pelanggan, jadi pembaikan akan dilakukan di peringkat peniaga sebelum penghantaran dimulakan.

Pembaikan itu akan datang dalam bentuk kemas kini perisian melalui pengedar rasmi, yang menyebabkan kami mempersoalkan perkara kemas kini over-the-air/melalui udara yang syarikat buat standard pada kebanyakkan EV, termasuk yang dari Korea ini.

Walaupun Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Lebuhraya Kebangsaan/National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) melindungi pengguna Amerika untuk panggilan balik seperti ini, kami tertanya-tanya sama ada terdapat agensi di Malaysia yang bersedia melindungi pelanggan Malaysia dengan cara yang sama. Sehingga hari ini, Hyundai tidak mengeluarkan panggilan balik yang sama di luar AS, tetapi insiden peralihan telah berlaku DALAM pasaran Korea Selatan, jadi ia jelas bukan masalah terpencil.

Kami menghubungi Sime Darby Auto Hyundai untuk ulasan mereka dan akan mengemas kini artikel ini dengan maklum balas mereka.

Previous post

Pandu Uji Ringkas: Lexus NX 350 F Sport Di Litar Sepang

Next post

Honda City & Nissan Almera Wagon: Mengapa Konsep Pun Belum Ada?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *