Berita Auto

Mercedes-Benz E-Class All-Terrain: Sebuah Revolusi Estetika dan Fungsi

Lebih daripada sebuah wagon biasa, E-Class All-Terrain menawarkan kombinasi antara gaya mewah dan kecanggihan teknologi untuk pengalaman memandu luar bandar yang tiada tandingan.

Sebagai sebuah ikon dalam industri automotif, Mercedes-Benz sentiasa menetapkan piawaian baru dalam inovasi dan reka bentuk. Dengan pemperkenalan E-Class All-Terrain model terbaru, jelas bahawa mereka bertujuan untuk mencapai ketinggian baru dalam kategori wagon.

Model All-Terrain ini direka untuk luar bandar dengan roda yang lebih besar, bodykit berbeza, suspensi yang ditinggikan dan beberapa penyesuaian untuk medan kasar. Dengan suspensi udara AIRMATIC, penggerak semua roda 4MATIC, dan program memandu luar bandar sebagai piawaian, ini bukan sahaja sebuah wagon tetapi juga sebuah mesin yang siap sedia untuk setiap cabaran.

Salah satu ciri menarik yang ditambah adalah ‘bonet telus’ untuk kamera 360 darjah, memudahkan pemanduan di medan berbatu. Dari segi estetika, reka bentuk luarannya memang menarik perhatian. Gril hadapan unik dengan twin-louvre berwarna Iridium Silver, bumper khas, chrome berkilat untuk pelindung depan dan belakang serta lapisan roda berwarna kelabu gelap menambahkan sentuhan kasar tetapi elegan.

Mercedes-Benz-E-Class-All-Terrain-6.0

Ruangan dalamannya pula menawarkan pedal sukan keluli tahan karat AMG dan tikar lantai dengan logo All-Terrain. Namun, ia masih mengekalkan kabin yang selesa dan luas seperti model Estate, yang telah berkembang dari model generasi sebelumnya.

Dari segi saiz, All-Terrain hampir sama dengan versi Estate tetapi lebih tinggi dengan 1,496mm. Ia juga mempunyai asas roda yang lebih panjang sebanyak 22mm dan lebar meningkat sebanyak 28mm berbanding model sebelumnya. Ia menggunakan tayar saiz 235/55 R 18, tetapi ada pilihan untuk meningkatkan saiz hingga 20 inci.

Mercedes-Benz-E-Class-All-Terrain-5.0

Sementara kebarangkalian untuk Mercedes-Benz Malaysia membawa masuk model E-Class All-Terrain agak rendah, ia pasti salah satu model paling menarik dari syarikat ini. Pelanggan sebenar lebih cenderung kepada SUV dan crossovers. Sebenarnya, E-Class sedan yang baharu mungkin dijual kurang dari model GLC generasi semasa jika trend pembelian SUV terus meningkat.

Seperti model Estate, All-Terrain akan ditawarkan dalam versi diesel, petrol dan plug-in hybrid dengan pilihan enjin 4 dan 6 silinder. Produksi kenderaan dan bateri Mercedes-Benz adalah neutral karbon dengan kuasa yang dibeli dari luaran 100% daripada sumber boleh diperbaharui. Fakta menarik, Mercedes-Benz telah mengeluarkan kereta estet sejak tahun 1966. Model All-Terrain berasaskan model estet yang telah dihasilkan sejak 2017.

Mercedes-Benz-E-Class-All-Terrain-3.0

E-Class All-Terrain X214 telah memperkuatkan lagi barisan model E-Class dengan meningkatkan ketinggian berbanding model S214 Estate. Ini membuktikan bahawa Mercedes-Benz tidak hanya fokus pada reka bentuk tetapi juga pada fungsi. Kelebihan lain yang menonjol daripada model ini adalah suspensi udara Airmatic yang dapat menyesuaikan ketinggian kenderaan mengikut keperluan pengguna. Selain daripada tayar standard 18 inci, pilihan tayar 20 inci turut ditawarkan, memberikan pemanduan yang lebih stabil dalam keadaan off-road.

Dalam hal prestasi, All-Terrain menawarkan tiga jenis sistem kuasa elektrik: E 450 4Matic, E220 d, dan E 300 de. Ini memberikan lebih banyak pilihan kepada pelanggan untuk memilih kuasa kenderaan mengikut keperluan dan gaya memandu masing-masing. Ruang dalamannya pula sepadan dengan model S214, tetapi dengan tambahan pilihan paparan MBUX Superscreen yang menawarkan interaksi yang lebih intuitif.

Mercedes-Benz-E-Class-All-Terrain-2.0

Satu fungsi menarik yang wajar ditekankan adalah kamera 360 darjah yang tidak hanya memudahkan pemanduan di medan berbatu tetapi juga memberikan pandangan off-road. Ini adalah penting bagi mereka yang memandu di luar bandar atau dalam keadaan jalan raya yang tidak rata.

Tambahan lain termasuklah kunci digital, Pencahayaan Ambien Aktif dengan Visualisasi Bunyi, dan pelbagai fungsi ADAS yang meningkatkan tahap keselamatan semasa memandu. Dengan semua ciri-ciri menarik ini, tidak hairanlah E-Class All-Terrain dianggap sebagai salah satu model paling canggih yang dikeluarkan oleh Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz-E-Class-All-Terrain-1.0

Terus Terang

Walaupun pasaran Malaysia mungkin tidak melihat kehadiran E-Class All-Terrain ini, namun ia menandakan komitmen Mercedes-Benz dalam menyediakan pilihan yang luas dan berinovasi untuk setiap segmen pelanggan di seluruh dunia.

Previous post

Aplikasi myAudiWorld: Inovasi Terbaru Untuk Pemilik Audi

Next post

Polestar Synergy: Konsep Kereta Elektrik Fantasi Yang Luar Biasa

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *