Berita Auto

Proton X70 Facelift Akan Mendapat Enjin 1.5 Turbo

X70 facelift dijadualkan untuk dilancarkan pada akhir 2022.

Mengapakah X70 memerlukan enjin yang lebih kecil? Well, kapasiti enjin mungkin lebih kecil, tetapi penyampaian kuasa tidak akan berkurangan, janji jurutera Geely Auto. Ya, enjin 1.5L semasa (1.5TD) yang digunakan dalam Proton X50 Crossover yang sangat popular (yang merupakan Geely Bin Yue yang diberi lencana baharu) akan diterima pakai oleh Proton X70 tidak lama lagi. Lebih tepat lagi, model generasi seterusnya Proton X70 2022 yang disasarkan akan tiba hujung tahun ini.

Pada Mac 2021 kami mendapat berita bahawa Geely akan melengkapkan semua model Proton baharu dengan enjin 1.5 TD. Langkah ini termasuk pemasangan enjin ini di Malaysia dengan penglibatan vendor tempatan. 1.5TD adalah berdasarkan Seni Bina Enjin Volvo (VEA).

 1.5TD ialah enjin suntikan terus pengecas turbo tiga silinder 1.5L yang dibangunkan bersama oleh Geely Auto dan Volvo Cars (ya enjin ini sudah digunakan dalam Volvo XC40 Recharge) untuk menjadi enjin terkemuka dalam industri. Ia serasi dengan rangkaian kuasa hibrid dan dibuat untuk dimuatkan dalam seni bina modular kompak bertaraf dunia CMA yang turut dibangunkan bersama oleh Geely dan Volvo serta seni bina modular Geely Auto yang lain.

Enjin yang sangat cekap ini memenuhi piawaian pelepasan CN/Euro 6 sambil mengeluarkan kuasa 132KW dengan tork 265Nm. Ia digunakan di seluruh barisan produk Geely Auto serta dalam LYNK & CO dan  model berasaskan CMA Volvo.

Dibangunkan dengan mengambil kira kemampanan, Geely mendakwa bahawa unit kuasa tiga silinder itu berpotensi untuk memenuhi pelepasan Euro 7 masa depan yang paling ketat dan sasaran CO2 armada global melepasi 2030.

Enjin ini akan berfungsi dengan 7DCT, transmisi automatik klac berkembar 7-kelajuan kelas dunia Geely. Dibangunkan untuk menetapkan standard baharu bagi transmisi dalam industri, 7DCT menawarkan tindak balas anjakan yang pantas dan tepat bersama-sama dengan kecekapan tinggi.

Dengan tork input 330Nm, ia menggabungkan kelebihan transmisi manual dan automatik, penggunaan bahan api yang rendah, dan masa tindak balas 0.3 saat sepantas kilat tanpa gangguan. Dengan berat 75kg, ia juga menetapkan standard baharu dalam berat apabila transmisi automatik 6-kelajuan biasa mempunyai berat purata 98kg.

Transmisi versi hibrid juga tersedia. Transmisi baharu ini dibangunkan untuk berfungsi dengan 1.5TD Geely yang akan kita lihat dalam Proton X70 generasi akan datang dan juga enjin 1.8TD Geely.

Jadi, sekiranya anda tertanya-tanya, dengan enjin Proton X70 1.8T semasa, terdapat 184PS dan 300Nm tork. Sementara itu, enjin 1.5TD memberikan kuasa kuda kurang sedikit pada 177PS dan juga tork kurang sedikit pada 255Nm. Ini mungkin kurang memuaskan dengan sesetengah pembeli SUV, namun ia menjanjikan penjimatan bahan api yang lebih baik yang harus menjadi keutamaan kerana harga bahan api akan meningkat secara mendadak pada tahun-tahun akan datang.

Previous post

Honda Malaysia Rai Kejayaan Pengeluaran Ke 1 Juta Unit

Next post

Maserati Levante S 2022 Kini Di Malaysia - RM808,800

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *