Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Produksi Kenderaan Elektrik Bateri Mencapai USD515 Bilion

Pembuat kereta global kini menganggarkan berbilion-bilion untuk pengeluaran bateri kenderaan elektrik.

Untuk menurunkan harga kenderaan elektrik agar hampir sama dengan versi petrolnya adalah sasaran yang menjadi perhatian semua pengeluar kereta semasa. Ia akan mengambil masa kerana pengeluar kereta semasa telah melabur dalam pengeluaran dan penyelidikan enjin petrol dalam dekad yang lalu dan ada juga yang membelanjakan berjuta-juta untuk hibrid plug-in untuk memenuhi keperluan undang-undang pelepasan kawasan mereka.

Tidak seperti pengeluar kereta elektrik baharu seperti Tesla dan BYD (yang mengumumkan pada tahun lepas penghantaran mereka sebanyak satu juta kenderaan), pengeluar kereta tradisional ini perlu bekerjasama dengan rakan kongsi bateri dan motor untuk mendapatkan bateri dan motor yang harganya lebih munasabah dan lebih cekap. Ini penting kerana kos kenderaan elektrik pada masa ini adalah 30 peratus hingga 40 peratus lebih tinggi berbanding jumlah kos pengeluaran bagi kenderaan berkuasa petrol.

Reuters baru sahaja melaporkan bahawa pembuat kereta global merancang untuk membelanjakan lebih daripada setengah trilion dolar untuk kenderaan elektrik dan bateri menjelang 2030, menurut analisis Reuters, meningkatkan pelaburan yang bertujuan untuk menjauhkan pembeli kereta daripada bahan api fosil dan memenuhi sasaran penyahkarbonan yang semakin sukar.

Kurang daripada tiga tahun lalu, analisis serupa oleh Reuters mendapati syarikat kereta merancang untuk membelanjakan USD300 bilion untuk EV dan teknologi berkaitan. Tetapi mandat sifar karbon yang menjulang di bandar seperti London dan Paris dan negara dari Norway ke China telah memberikan keperluan tambahan kepada komitmen pelaburan industri berkaitan EV.

Analisis terbaru menunjukkan pembuat kereta merancang untuk membelanjakan anggaran USD515 bilion dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang untuk membangun dan membina kenderaan berkuasa bateri baharu dan beralih daripada enjin pembakaran mereka.

VW Group Jerman, yang masih dalam pemulihan dari skandal penipuan emisi Dieselgate 2016, terus menerajui industri yang lain, dengan lebih daripada USD110 bilion dalam EV dan komitmen pelaburan bateri sehingga 2030.

Komitmen tersebut, yang mewakili lebih daripada 20 peratus daripada jumlah industri, menyokong rancangan pelancaran agresif VW untuk berjuta-juta EV di Eropah, China dan Amerika Utara sepanjang dekad yang akan datang.

Pelaburan VW, seperti kebanyakan pesaingnya, bertujuan untuk meningkatkan julat dan prestasi bateri dan mengurangkan kos EV, serta mengembangkan pengeluaran bateri dan EV di seluruh dunia, menurut data awam yang dikeluarkan oleh syarikat.

VW dan rakan pembuat kereta Jerman Daimler AG (DAIGn.DE) dan BMW AG (BMWG.DE) merancang untuk membelanjakan gabungan USD185 bilion hingga 2030, manakala pembuat kereta AS GM dan Ford menjangka membelanjakan hampir USD60 bilion hingga 2025.

Pembuat kereta Cina, yang diketuai oleh VW dan rakan kongsi tempatan GM SAIC Motor (600104.SS), telah mengumumkan lebih daripada USD100 bilion sasaran pelaburan sepanjang dekad akan datang. Pembuat kereta Jepun jauh ketinggalan, dengan Honda Motor (7267.T), Toyota Motor dan Nissan Motor (7201.T) setakat ini secara terbuka melakukan kurang daripada USD40 bilion digabungkan.

Pelaburan ini tidak termasuk berpuluh-puluh bilion dolar yang dilaburkan dalam kapasiti pengeluaran tambahan oleh syarikat bateri terbesar di dunia, kebanyakannya bekerjasama dengan rakan kongsi pembuat kereta mereka.

Previous post

Pertumbuhan Dan Jualan Kereta Elektrik Masih Di Bawah Jangkaan Di ASEAN

Next post

Rasai 'Ranger Life' Melalui Percutian Ford Ranger Getaway Di Sepang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *